Charterbureau anker kæmpe drukbøde

Det er annoncetekster med budskaber som ’billige drinks’, ’fri øl’ og ’gratis sangria’ i reklamer for selskabets rejser til Lloret de Mar og Golden Sands, der har fået retten til at afsige bøden, skriver epn.dk

Der blev i retten lagt vægt på, at reklamerne brugte billeder og tekst, som forbinder oplevelsen af fællesskab med barer, pubcrawl og drikkeri. Annoncerne blev bragt i ’Chili’ og ’Tjeck’, som uddeles til gymnasieelever, på ungdomsuddannelser, universiteter og handelshøjskoler.
 
Annoncerne henviser til hjemmesiden Ungrejs.dk, hvor man skal bekræfte, at man er over 18 år, men retten fastslår, at man ikke kan kontrollere respondenternes alder, så unge under 18 år kan få adgang til beskrivelsen.
 
Ung Rejs har anket bøden til landsretten og siger bl.a. i en pressemeddelelse, at materialet, bureauet er dømt for, stammer fra 2008
 
”Ca. 10 % af vores rejsende er under 18 år. Ung Rejs har de sidste fem år indført en række tiltag for at passe på de unge, senest et 18-års-armbånd,” hedder det fra Ung Rejs, der tilføjer:

 

”Retten har valgt ikke at tillægge det nogen betydning at brugeren først skulle registrere sig på hjemmesiden med fødselsdato, være fyldt 18 år og efterfølgende logge ind for at få adgang til siderne. Desuden er sagen principiel, fordi den er den første af sin art. Derfor anker vi sagen til Landsretten,” siger Ung Rejs’ direktør, John Tobiesen.

 

Ung Rejs havde sidste år 4.161 gæster, fremgår det af de danske charterselskabers brancheforening, RID’s (Rejsearrangører i Danmark) opgørelse for 2011.
RID består af 12 rejsearrangører, som står for ca. 85 pct. af samtlige charterrejser med fly ud af Danmark.

 

”For at være medlem af RID kræves bl.a. at arrangørerne driver deres virksomhed på en seriøs måde,” hedder det på foreningens forside.

Skrevet af Henrik Baumgarten