Cimber Air reddet på målstregen

Af Ejvind Olesen

Der må have været glæde i Sønderborg og omegn i går, da Cimber-Sterling i sidste øjeblik reddede livet fra en ydmygende konkurs. Den ukrainske rigmand Igor Kolomoysky overtager revl og krat med gæld og forpligtelser gennem sit investeringsselskab Manswell.

Dermed bliver det tredje skandinaviske selskab, erhvervet i år, nemlig svenske Skyways og City Line og nu Cimber Sterling. I flere omgange har adm. direktør Lars Åke Bertilsson fra Skyways sagt, at planen er vækst, både organisk og opkøb.

Derefter er der frit spil for gætterierne, antageligt indtil slutningen af august, men det presser på med vinterfartplanerne fra udgangen af oktober. Indtil da sker der næppe ændringer af betydning. Og sommerens trafik er sikret.

Det har ikke skortet med advarsler om fremtiden med trusler fra både Norwegian, som vil udvide sit område yderligere, og en ny konstellation med FlyBe og Finnair i det finske regionale selskab, FinnComm, som også skal til at vise om ideen er bæredygtig.

Det lyder skræmmende, men de må hver for sig finde deres niche i kampen om det nordiske marked, som dog kun er omkring 25 mio. indbyggere. I forvejen sidder SAS markant på den største del af forretningstrafikken, og mener også at være størst på lavprismarkedet i Skandinavien. 

Om Cimber-Sterling kan vente hele sommeren med en udmelding om fremtiden af hensyn til generalforsamling og de tabende aktionærer, som formanden lægger op til, er tvivlsomt.

I luftfart er en vis langtidsplanlægning nødvendig, og hvis ikke branchen har et klart svar på, hvad de kan regne med, går bureauer, rejsearrangører og passagerer andre steder hen.

Og de ligger ikke stille, selv om der er dømt sommerferie.

 

Skrevet af