Bæredygtighed står højt på agendaen hos mange udenlandske journalister, nogle medier stiller krav om en bæredygtighedsvinkel for at sende journalister på presserejse. Arkivpressefoto fra Hornbæk via VisitDenmark: Tine Uffelmann for VisitNordsjælland.

Coronakrise gav ny pressestrategi hos VisitDenmark

Trods rejseforbud lykkedes det alligevel sidste år VisitDenmark at få internationale medierne til at interessere sig for Danmark. Antallet af omtaler faldt med 21 procent sammenlignet med 2019.

Strategien for VisitDenmarks internationale pressearbejde blev i 2020 at intensivere kontakten til medierne, for at fastholde interessen, så dansk turisme kan stå stærkt, når rejseaktiviteten igen tager fart. Det skriver VisitDenmark i en pressemeddelelse.

Det afspejler sig i de resultater, VisitDenmarks pressemedarbejdere var med til at skabe sidste år. COVID-19 satte en stopper for presserejser til Danmark, og det blev kun til 116 internationale pressebesøg. Året før, i 2019, havde 416 udenlandske journalister, fotografer og bloggere været i Danmark. Men trods de mange færre pressebesøg i sidste år, lykkedes det VisitDenmark at skabe 5.236 medieomtaler af Danmark. Det fremgår af VisitDenmarks analyse af Danmark i de internationale medier 2020.

Under coronakrisens lockdown var strategien for VisitDenmarks internationale pressearbejde at intensivere kontakten til pressenetværket på markederne for at fastholde interessen for Danmark.

“Det er lykkedes at opretholde et godt niveau af presseomtale på de fleste markeder. Vi har prioriteret at udvikle individuelle historier, som vi har givet til udvalgte pressekontakter i vores netværk. Blandt andet har vi sat fokus på fortællinger om den danske måde at håndtere pandemien på,” siger PR– og pressechef Kathrine Lind Gustavussen fra VisitDenmark i pressemeddelelsen.

De gode historier
Eksempler på coronahistorier, som har haft udenlandske medieres interesse, er fortællinger om danskernes samfundssind, Noma-burgeren samt generelle tendenshistorier om hygge, lykke, grænseåbning, sommerpakken 2020 og den virtuelle fejring af Dronning Margrethes 80-års fødselsdag.

Langt de fleste historier fra Danmark var også sidste år mere klassisk rejseomtale. Her var topscorerne åbningen af oplevelsesparken Naturkraft ved Ringkøbing, Kongehallen i Sagnlandet Lejre, Holmegaard Værk på Sydsjælland, Istidsruten på Vestsjælland, Happiness Museum i København, Wow Park i Billund og så videre.

Igen i 2020 var der flest omtaler i tyske medier (53 procent), og tre ud af fire af alle omtaler var relateret til kyst- og naturturisme.

Atter klar til pressebesøg
“Erfaringsmæssigt giver mediernes besøg på destinationerne de bedste historier, så der ligger allerede nu invitationer og venter på journalisterne på mange udenlandske markeder. Vi øger blandt andet vores fokus på bæredygtighed i pressearbejdet ved at flette endnu flere bæredygtige oplevelser ind i vores besøg og kommunikation,” siger Kathrine Lind Gustavussen.

Bæredygtighed står højt på agendaen hos mange internationale journalister, og nogle medier stiller krav om en bæredygtig vinkel for at sende journalister på presserejse.

Derfor bliver der i år også fokus på historier, der inspirerer til bæredygtige rejser og oplevelser. Det kan være historier om dansk cykelkultur, naturoplevelser, mad tilberedt med sæsonaktuelle råvarer, genbrugsbutikker, lokale designere/kunsthåndværkere, havnebade, nye bæredygtighedsinitiativer på hoteller og meget mere, oplyser VisitDenmark.

Relaterede artikler:

Stor forskel på danskernes feriefavoritter i Danmark

VisitDenmark-formand: 2021 måske værre end 2020

Et skridt nærmere nyt Lalandia til 400 millioner kr.