Sorte skyer truer Københavns turisme

Den kommunale og amtslige strukturreform kan give problemer for Wonderful Copenhagen i 2008. Efter i årevis at have skåret ned i bevillingerne til VisitDenmark, har regeringen igen givet VisitDenmark flere midler.



Men skaffes de øgede millioner til VisitDenmark ved at beskære WoCo, gøres der regning uden vært. VisitDenmark og WoCo har hvert deres målområde. WoCo er bl.a. stærk til sammen med partnere i det storkøbenhavnske turisterhverv – flyselskaber, hoteller, osv. – at tiltrække internationale kongresser og ”events.”

Som tommelfingerregel øger hver krone, WoCo og partnere bruger på dette, omsætningen 20 kr.

Erhvervsturister bruger ca. 2.500 kr. i døgnet på hotel, restauration, shopping, taxakørsel osv.



Københavns mødeindustri har en årlig omsætning på ca. 8 milliarder kr. og giver ca. 9.000 jobs. Af de cirka syv mio. hotelovernatninger sidste år i København var over halvdelen relateret til erhvervsturismen, oplyser WoCo.

VisitDenmark har ikke stor ekspertise i erhvervsturisme.



Adm. direktør for WoCo, Lars Bernhard Jørgensen (foto), siger til Take Off, at det vil være alvorligt, hvis WoCo’s statslige tilskud reduceres eller bortfalder.

WoCo’s budget på over 100 mio. kr. kommer fra Region Hovedstaden, staten, erhvervslivet, andre statslige og kommunale kasser, tilskud til konkrete projekter fra EU osv.



”Lige nu forhandler Region Hovedstaden og regeringen om det statslige tilskud til WoCos budget for næste år. Hvis vi i værste fald mister hele vort tilskud fra staten vil det være ødelæggende for en god portion af vores arbejde,” siger Lars Bernhard Jørgensen til Take Off.



”Der er god samarbejdsfordeling indenfor bl.a. turistmarkedsføring mellem VisitDenmark og WoCo – men jeg håber ikke, at vi konkurrerer om de samme midler. WoCo tiltrækker internationale kongresser og events til København, driver hovedstadens turistinformation osv.,” siger Lars Bernhard Jørgensen.

Han håber på afklaring af WoCos budget for næste år inden sommerferien.



”Vores partnere i erhvervslivet har i rimelig tid behov for at vide, hvad WoCo planlægger,” siger Lars Bernhard Jørgensen og tilføjer:

”WoCo er en ”maskine.” Putter man penge i den, leverer den resultater. Vi er et middel til at skabe værdi til samfundet – det er vi ved at overbevise regeringen om.”



HB

Skrevet af