SAS tæt på ny kollision i Milano-lufthavn

To passagerfly fra SAS og Lauda Air var onsdag i sidste uge tæt på at kollidere i Milanos Malpensa-lufthavn. For snart tre år siden omkom 118, da et fly fra SAS ramte et privatfly på en anden Milano-lufthavn, Linate: Havarirapporten lagde al skyld for den tragedie på italiensk inkompetence.



SAS-piloterne havde i onsdags fået starttilladelse og var på vej ned ad startbanen, da et fly fra østrigske Lauda Air pludselig krydsede rullebanen. Sigtbarheden var god og SAS-piloterne kunne nå at bremse. Den italienske havarikommission undersøger nu, hvorfor Lauda Air-flyet krydsede startbanen samtidig med SAS havde starttilladelse, skriver den svenske avis Aftonbladet.



Onsdagens næsten-ulykke var den anden de seneste syv måneder på Malpensa; tidligere i år dukkede et Finnair-fly op foran et Alitalia med starttilladelse – dygtighed hos piloterne i begge cockpits forhindrede katastrofen.



Den 8. oktober 2001 ramte en MD 87 fra SAS et mindre Cessna-fly, som krydsede startbanen, mens SAS-flyet med starttilladelse var ved at lette. De 118 passagerer samt besætningsmedlemmer i de to fly mistede livet i den største ulykke i SAS’ historie. I april i år blev direktøren for Linate-lufthavnen og den ansvarlige flyveleder på dagen for katastrofen hver idømt otte års fængsel for deres ansvar for katastrofen – to andre ansatte i lufthavnen fik seks års fængsel for deres medansvar.



Rapporten fra en enig italiensk og svensk havarikommission om Linate-tragedien placerede al skyld på italiensk inkompetence. Ifølge havarirapporten blev der begået grove menneskelige fejl fra flyvelederne, skilte og afmærkning i lufthavnen manglede, var forkert eller ufuldstændig, flyvelederne talte skiftevis engelsk og italiensk, de officielle kort over lufthavnen svarede ikke til virkeligheden, og der var for megen trafik i tæt tåge i forhold til lufthavnens udstyr.



SAS-piloterne, der omkom sammen med alle andre i SAS-flyet, roses for, at de i de 12 sekunder – fra det store fly ramte Cessna’en til det kurede ind i en bagagebygning – forsøgte at styre og bremse flyet og derved undgik at det ramte en passagerterminal.



Den hidtil værste ulykke mellem fly i en lufthavn skete 27. marts 1977, da en Boeing 747 fra KLM i tæt tåge og uden starttilladelse ramte en Boeing 747 fra amerikanske PanAm på Tenerife – samtlige ombord på de to fly, 583, omkom.

Skrevet af