Berlin er übercool

”Berlin er kommet på linje med London, Paris og Rom, fordi der er så meget at se på. Berlin har ændret sig som by. Der er masser af natteliv, kultur. Her er billigt at bo, det ligger tæt på Danmark og der er kommet billige fly,” siger Bernd Hässler, chef for Tysk Turist Information.

Den tyske trend skal nu udnyttes. I løbet af få uger starter Tysk Turist Information en kampagne vendt primært mod de unge med radiospots og gratis postkort med et fancy motiv på cafeer og restauranter, såkaldte Gocards. Den positive udvikling overfor Tyskland kommer samtidig med, at Chili Group i en analyse hos Instant Answer har vist, at 63 af de helt unge bruger tyske ord i deres sprog. De mest populære ord er übercool, geil og viel spass.

Trenden viser sig også med navnene på nye cafeer i København som f. eks. Strasen, Supergeil, Riesen, Märkbar og Kreutzberger. ”Der har aldrig været barer med tyske navne før i København. Tyskland har måske tidligere været for den lidt ældre generation. Nu kommer de unge mellem 16 – 28-30 år også med,” siger Bernd Hässler.

Skrevet af