Ældre fly bliver billigere



Fremtiden for korte ruter med fly ligger økonomisk bedst til turbropropfly som Bombardier (Dash-flåden) og Fokker producerer. Samtidig bliver jetfly markant billigere. I første omgang til leasing.



Et af de store leasingfirmaer meddeler nu, at man forventer en pris på leasing af Boeing 737 – som både SAS og Sterling har mange af – vil falde med mindst 10 procent i leje i løbet af det næste år. Firmaet regner også med et tilsvarende fald for Airbus A 320, som er ældre en ti år.



Det sker på grund af brændstoføkonomi for de ældste og i lyset af, at United Airlines sætter samtlige sine fly, i alt 94 på jorden. Med i de passives rækker ryger seks Boeing 747-400, der er blandt de ældste af jumbotypen.



I Østrig meddelte Austrian, at man vil udfase CRJ jet til fordel for propel. Derfor har østrigerne to O 400 fra SAS-flåden, som SAS har skilt sig af med. I forvejen har østrigerne flere Q 400, som der er stor tilfredshed med.



Cimber Air flyver med CRJ-fly, regionale jet, og SAS har bestilt en stribe, også af den ny generation, til erstatning for Q 400. Levering begynder i november.


Skrevet af