DRF skælder ud på Forbrugerrådet

Basta behandlede torsdag i sidste uge bl.a. køb af flybilletter og rejsebranchen generelt. Men udsendelsen indeholdt, ifølge Danmarks Rejsebureauforening, forhold og udtalelser, der ikke er i overensstemmelse med fakta og gældende praksis i branchen.



Det har fået DRF til at udsende en mindre bandbulle mod bl.a. udtalelser en af Forbrugerrådets repræsentanter i Rejse-Ankenævnet, Claus Jørgensen, kom med i Basta.

Basta gav, siger DRF efter henvendelser fra sine medlemmer, den opfattelse, at Claus Jørgensen er jurist i Rejseankenævnet. Claus Jørgensen er hverken jurist eller ansat i Rejse-Ankenævnet – men en af Forbrugerrådets to repræsentanter i Rejseankenævnet.



Fordi Claus Jørgensen ikke er jurist og kun repræsenterer Forbrugerrådet i ankenævnet, skal ”hans udtalelser naturligvis ikke skal tages til indtægt for, hvad der er nævnets praksis, og hvordan en given klage vil blive afgjort i nævnet,” lyder det fra DRF’s jurister.



Rejseankenævnet består af dets formand, landsdommer Otto Hedegaard Madsen, to repræsentanter fra rejsebranchen (Hannibal & Marco Polos/MyPlanets adm. direktør, René Andersen, og jurist samt marketing- og produktchef Gina Kragh fra Jysk Specialrejser under Jysk Rejsebureau) samt to repræsentanter fra Forbrugerrådet, Claus Jørgensen er den ene.



Juristerne i Rejseankenævnets sekretariat forbereder en indstilling til afgørelse af klager, der skal behandles. Denne indstilling diskuteres for at træffe en endelig afgørelse på et møde med nævnets medlemmer.



I Basta opfordrede Claus Jørgensen bl.a. udenlandske rejsebureauer eller hjemmesider som sælger rejser til at melde sig ind i Rejseankenævnet.

”Det er beklagelig. Een sådan udtalelse giver forbrugerne forhåbning om, at en registrering giver samme beskyttelse efter dansk ret – det er ikke automatisk tilfældet. Fx har nævnet begrænsede muligheder for at forfølge udenlandske erhvervsdrivende, der ikke efterlever nævnets kendelser,” hedder det fra DRF.



Af Basta fremgik det også, at rejsebureauer i flight only tilfælde skal hente pengene fra flyselskabet ved flyselskabets misligholdelse.

”DRF er helt uenig, den udtalelse er Claus Jørgensens egen opfattelse. Nævnets praksis er på dette område ikke ensartet. I nogle sager gøres bureauet ansvarligt, i andre flyselskabet,” skriver DRF og tilføjer:



”Rejsebureauet er kun ansvarlig for egne fejl, fx forkerte oplysninger til kunden om bookingen. Kunden skal rette krav pga. flyselskabets misligholdelse mod flyselskabet. Agenten er ikke økonomisk ansvarlig for flyselskabets misligholdelse eller forpligtiget til at indhente eventuelle beløb, såfremt agenten tydeligt har gjort forbrugeren opmærksom, at bureauet alene optræder som agent for flyselskabet.”



HB

Skrevet af