Fredagsklummen: Ryanair vil ikke slå SAS i København

Af Ejvind Olesen



“Hvis København opfylder Ryanairs krav vil flyselskabet etablere ruter ud af København og skaffe 10 mio. passagerer inden for tre år.”



Halleluja, hvor vi gungrer derudad. Ikke desto mindre var det budskabet i Jyllands-Posten i den forløbne uge. Der er som sædvanligt ingen ende på alle de herligheder det irske lavprisselskaber kan stille i udsigt, hvis man bare får sin vilje. Og sine krav og tilskud opfyldt.



SAS nye strategi tror O`Leary overhovedet ikke på. “Når Lufthansa engang har opslugt SAS, er selskabet helt ligeglad med direkte ruter ud af København,” er en af de irske spådomme. En anden handler om Cimber Air/Sterling og Norwegian. “Ingen tror vel på, at de vil være her om fem år,” er en anden i artiklen.



Kom til O`Leary og bliv frelst og en af de kommende disciple kunne være lufthavnschef Brian Petersen, men da han er en fornuftig mand, tager han dog sine forbehold.



” Vi vil gøre alt som ikke er ulovligt eller ødelægger lufthavnen, for at være attraktiv for både Ryanair og andre selskaber. Vi prøver at tiltrække de bedste lavprisselskaber. Dem der har relevante destinationer, gode priser og tjener penge, så de ikke går nedenom og hjem, ” siger han til avisen.



Prøv lige at spørge i Malmø, i Esbjerg og på Fuerteventura, hvor Ryanair var henne, da tilskud fra lufthavnene eller turistmyndighederne forsvandt. Markedsføring hedder en del af pipelinen til Ryanair, og den kan kun løbe et halvt år, hvis det er en ny destination fra den pågældende lufthavn, ifølge en EU bestemmelse.



N u vil det næsten altid være en ny destination, for det er de færreste, der kan finde på at flyve til de sekundære lufthavne Ryanair finder frem til. Hahn for eksempel, som kaldes Frankfurt og ligger 100 km. væk. Eller Skovsta 100 km fra Stockholm.



Jeg tror aldrig Ryanair kommer til at spille nogen rolle i Københavns Lufthavn. Men måske nok i Roskilde Lufthavn. Hvad tror du? Stem i quick poll.

Skrevet af