Forudser ny dansk retssag mod flyselskaber

”Flyselskabernes moral er blevet væk,” siger Profil Rejser adm. direktør, Jahn Schapiro (billedet), som en af de tre gæster i Take Off-Stolen i januar-nummeret. Her kigger han sammen med direktørkollegerne fra Danmarks største forretningsrejsebureau, VIA Travel, Axel Chr. Rasmussen, og Ole Egholm fra Wasteels, på hvad det nye år vil bringe. Her skal der bl.a. holdes øje med flyselskaber, som ”glemmer” kunde-afgifter på net-billetter.



Netop Ole Egholm var prøveklud på vegne af hovedparten af bureaukollegerne, som i september sidste år tabte provisionsretssagen mod SAS. Men Højesterets kendelse indeholdt den essentielle fortolkning, at der skal være forskel mellem de nettopriser, flyselskabet giver rejsebureauer og de salgspriser, de har på deres egne hjemmesider til kunderne. Og det er der nogen flyselskaber, der ikke gør; derfor kan det trække op til en retssag fra Danmarks Rejsebureau Forening.



Jahn Schapiro siger i Take Off-Stolen: ”Og dét er der meget krudt i. Vi må alle i rejsebranchen se, hvem konkurrenterne er. Leisurebureauernes største konkurrenceovervågning i år bliver rettet mod flyselskaberne fulgt af GDS’erne.”



”Nogle af flyselskaberne har fået den religion, at fordi de vandt i Højesteret, har de lov til hvad som helst. Deres moral er blevet væk. For hvilket flyselskab kan med fornuft sige til rejsebranchen: ”I er vores primære distribution, I er vores venner, og nu, hvor vi ikke skal betale provision, er vi endnu bedre venner” – og samtidig giver de kunderne vores indkøbspris. Den modsætning skriger til himlen,” siger Jahn Schapiro og fortæstter:



”Dommen fra Højesteret spiller en væsentlig rolle. Den siger, at rejsebureauerne ikke skal have provision, men samtlige flyselskaber skal tage en afgift, når de sælger billetter til kunden direkte på nettet – ellers er det konkurrenceforvridning.

Og det kan nogle flyselskaber ikke finde ud af. For jo dygtigere nogle af dem er til ikke at kunne finde ud af det, jo mere har vi en faktor, som juridisk begår vold mod moralen, men sandelig også ødelægger vores forretning.”



“Tag British Airways. Passagerer med et BA-guldkort kan bruge bonuspoint til at opgradering, men KUN hvis flybilletten er købt på nettet hos BA – ikke i et rejsebureau. Det er rimeligt alvorligt. Og netop dette kigger vi på i Danmarks Rejsebureau Forening – om vi skal have en retssag mod f.eks. British Airways,” siger Jahn Schapiro og tilføjer:

”Det er ikke kun BA, men denne sag er til at føle på. Og et antal flyselskaber føler, der er frit spil, og de kan gøre, hvad der passer dem. Vi skal altså minde nogle af vore væsentligste leverandører om, at vi er samarbejdspartnere, ikke kun i ord, men også i handling.”

Skrevet af