Ansatte stævner Københavns Lufthavn

Sagen om et par forsvundne solbriller fra en vagtstue i Københavns Lufthavn er foreløbig kulmineret med politiafhøring af fire havnebetjente samt en anmeldelse af lufthavnens ledelse for ærekrænkelse.



Sagen startede, da en gæst ved et selskab for lufthavnens direktør glemte et par eksklusive solbriller. Brillerne blev fundet og lagt i en kasse i vagtstuen i lufthavnen, men da ejermanden ville hente brillerne, var de væk. Både rengøringspersonale, håndværkere og havnebetjente har adgang til vagtstuen, men fire havnebetjente er som de eneste blevet afhørt hos politiet.



Derfor føler de 130 havnebetjentene, der tager sig af sikkerhed i CPH, sig hængt ud som tyve af ledelsen. For trods at afhøringerne hos politiet er sket anonymt, er ingen af de øvrige ansatte i tvivl om, hvem de fire er.



Havnebetjentenes faglige organisation, Dansk Funktionærforbund, tog i går, onsdag, første skridt til at stævne ledelsen i Københavns Lufthavne med krav om en erstatning for ærekrænkelse på 10.000 kroner per næse til de afhørte.




Forbundssekretær Kim Vormsby i funktionærforbundet siger, at lufthavnsledelsen simpelthen ikke har håndteret sagen godt nok.




”Vi er nødt til at ende i retten, fordi ledelsen har informeret det øvrige personale om sagen, så man får det indtryk, at en af de fire, der har været til afhøring, er tyv. Derfor har vi bedt vores advokat udtage stævning mod ledelsen i lufthavnen,” siger Kim Vormsby til Ritzau.



”Vi udtaler os ikke om verserende personalesager,” siger CPH’s personalechef Henrich Krogsgaard og tilføjer, at det er normal procedure at anmelde sager om forsvundet hittegods til politiet.



MØD OP I GOD TID TIL CHECK-IN I CPH




I øvrigt slås CPH fortsat med lang ventetid foran paskontrollen mellem lufthavnens Schengen og ikke-Schengen områder. De eksorbitante ventetider skyldes afspadsering hos politiet og forventes at vare året ud. Passagerer skal derfor være fremme ved paskontrollen i meget god tid.



Også ved check-in er der ventetid. Det store erhvervsrejsebureau, BTI Nordic, udsendte i går, onsdag, meddelelse om, at SAS pga. sommertravlhed anbefaler at møde minimum 1½ time før afgang.




”Mange passagerer har mistet deres fly som følge af de lange køer ved check-in,” skriver BTI Nordic (det tidligere Bennett).

Skrevet af