Danmark er for dyrt for turisterne

Karim Nielsen.

DEBAT: Vi skal have mere fokus på den betydning, som det høje prisniveau har for de seneste års tilbagegang for dansk turisme. Det gælder ikke mindst politikerne på Christiansborg, mener den adm. direktør for Brøchner Hotels og tidl. markedsdirektør i VisitDenmark.

Af Karim Nielsen

Danmark er et dyrt land for udenlandske turister. For dyrt.  Og det høje prisniveau har sin store del af skylden for, at dansk turisme har mistet markedsandele de seneste år.

Denne erkendelse er udbredt blandt os, der til daglig arbejder med turisme. Men den er ikke i tilstrækkelig grad trængt igennem hos de politikerne på Christiansborg, der er ansvarlige for de rammebetingelser, der er en væsentlig årsag til de høje priser. Som moms, afgifter på opvarmning m.m.

Politikerne fokuserer især på mere markedsføring – som i regeringens plan for offensiv, global markedsføring af Danmark.  Og ja, selvfølgelig er markedsføring endog meget vigtig.  I et interview i Børsen den 16. marts redegjorde VisitDenmarks nye adm. direktør Jan Olsen prisværdigt for de planer, han som turistchef har for en kreativ markedsføring af Danmark via bl.a. sociale medier på internettet.

Men selv med stor kreativitet kan vi ikke markedsføre et produkt, som turisterne finder for dyrt.  I 2009 betød en lav svensk kronekurs, at det blev 20 pct. dyrere at være svensk turist i Danmark. Antallet af svenske overnatninger faldt prompte med hele 22,8 pct. i forhold til 2008. At priserne var hovedårsagen, har jeg ikke mødt nogen, der bestrider.

Med de svenske tal i erindring er en tysk rejseundersøgelse fra ”Commerzbank” foruroligende læsning. Undersøgelsen viser bl.a., at Danmark i både 2009 og 2010 var det absolut dyreste blandt 14 af tyskerne foretrukne rejselande. Med udgangspunkt i den købekraft, som 100 Euro giver i Tyskland, har man undersøgt, hvilken købekraft beløbet har i de 14 lande. I Danmark er det ca. 70 Euro – og i Polen ca. 130 Euro. Tyskeren får altså meget mere for pengene i nabolandet mod Øst, som er en vigtig konkurrent for os på det tyske marked.

Danmark bliver aldrig et billigt turistland – og skal heller ikke være det.  Turister er også villige til at betale for kvalitet. Men kun til en vis grænse. En cappuccino i Danmark koster mellem 35 og 48 kroner – hvor den i Tyskland koster 3 Euro og en stor fadøl mellem 49 og 68 kroner i Danmark hvor den i Sverige fås 20% billigere. Den slags informationer om det dyre Danmark spredes også lynhurtigt på internettet, hvor folk kommunikerer vidt og bredt med venner om deres ferieoplevelser!

Politikere på Christiansborg har på det seneste i ord udtrykt en glædelig forståelse for den store betydning, som turismen har for dansk økonomi. Måtte forståelsen materialisere sig i rammevilkår, der gør det muligt for turismevirksomheder at fastsætte priser, som turister finder rimelige – og som virksomhederne kan overleve på.