Danmark kan ikke holde trit

2019/08/defaultmain.jpg

SASTRAFIK: SAS havde 7,1 procent flere passagerer i flyene i marts end i samme måned i fjor, men påskens placering forstyrrer billedet. Klar fremgang i Sverige og Norge med 13 procent flere passagerer.

En marts måned med 2,2 mio. passagerer, eller 7,1 procent flere end samme måned i fjor lyder faktisk som en god udvikling for SAS. Men bag tallene er der også negative faktorer.

Belægningen på flyene faldt med 3,5 procent i gennemsnit til 67 procent. Sagt på en anden måde: En tredjedel af sæderne står tomme, og det er for meget.

Yielden, eller gennemsnitsindtægten, fortsætter med at falde med ca. 9 procent (i februar) og ser også ud til at ville gøre det i marts. Hvis bundlinjen skal reddes, skal både passagertal og belægning stige. I øjeblikket får SAS for lidt for billetterne på grund af den hårde konkurrence, især på det nordiske marked (læs lavprisselskaber som Norwegian).

Salget udvikler sig bedst i Sverige og Norge med en fremgang på 13 procent flere passagerer, mens Danmark ikke nævnes. Sådan kan man også give karakterer.

Den interkontinentale trafik gik en anelse tilbage samtidig med, at kapaciteten voksede med ca. tre procent. De to tal skulle gerne have været omvendt, men det er første måned i lang tid, hvor interkontinentale ruter ikke har været i klar fremgang.

Og så forstyrres det hele af, at påsken sidste år lå i marts, men i år kommer her i april, hvilket ikke giver de bedste udsigter for måneden næste gang, der er trafiktal.

Efter at resultatet var offentliggjort, faldt SAS aktien i København med godt tre procent.