Danmark mangler mange internationale turister, viser hotellernes belægningstal for vinterferien. Dansk Erhverv ønsker øget markedsføring af Danmark overfor feriegæster og mødearrangører.
Danmark er fri for restriktioner, men hverdagen er ikke tilbage for en række virksomheder i turisme – og oplevelseserhvervet. Der mangler stadig mange internationale turister, særligt i København, viser hotellernes belægningstal for vinterferien.
Dansk Erhverv opfordrer i en pressemeddelelse til at øge markedsføringen af Danmark overfor feriegæster og mødearrangører.
Hotellernes belægning var i vinterferieugerne 7 og 8 langt fra normalen, viser nye tal fra Benchmarking Alliance, som Dansk Erhverv har adgang til.
I uge 7 lå hotelbelægningen i København i snit på 37 procent, mens uge 8 havde en belægning på cirka 40 procent. Til sammenligning var belægningen i februar 2019, året før coronakrisen, knap 60 procent. I februar 2019 havde danske og udenlandske hotelgæster 427.000 overnatninger i København.
Lange eftervirkninger
I pressemeddelelsen siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, kultur og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv:
”Tallene bekræfter, at mange virksomheder i turismeerhvervet har en relativ lang planlægningshorisont, det gælder arrangører af kongresser, grupperejser og så videre, og at efterspørgslen fra ferieturisterne tager tid at genopbygge. Så selvom restriktionerne er væk, så har de lange eftervirkninger. Der går også en rum tid, før alle flyruter igen er på vingerne igen.”
Antallet af hotelovernatninger sidste år i København lå 47 procent under niveauet i 2019. En nedgang på 3,8 millioner overnatninger. Lars Ramme Nielsen siger:
”Konkurrencen om turisterne er intensiveret under coronakrisen. Danmark er nødt til at sætte ekstraordinære midler af til international markedsføring. Der skal handles nu, hvor Danmark har en unik position i Europa som et fuldt åbent land.”
Mere markedsføring
Øget markedsføring er en del af Dansk Erhvervs nye udspil med 11 forslag, der skal sikre at turismeerhvervene og kultur- og oplevelsesvirksomhederne kommer tilbage på sporet.
Dansk Erhverv har et udspil med tre indsatsområder og 11 forslag, der skal sikre, at danske virksomheder inden for turisme, kultur og oplevelser får de bedst mulige rammer.
Udspillet indeholder indsatsområder og forslag som disse: Styrk konkurrenceevnen samt sanering af afgifter. Giv ikke-momspligtige virksomheder adgang til den lave elafgift, ligestil afgifter på proces- og rumvarmeenergi. Energibeskat sommerhuse, campingpladser og lystbådehavne som helårshuse.
Invester i markedsføring, er et andet punkt. Her foreslår Dansk Erhverv øget finansiering af Copenhagen Connected og Vestdanmark Connected – for blandt andet at øge Danmarks markedsandele af internationale kongresser, sports- og kulturevents.
Øg likviditeten, er tredje punkt. Her står der blandt andet: ”Udskydelse af A-skat og momslån til 1. august, fjern begrænsning på underskudsfremførsel og hold hånden under rejsebranchen.”
Relaterede artikler:
VisitDenmark og Dansk Erhverv talte dansk turisme
Dansk Industri vil have mere turbo på dansk turisme
“Vores ejer køber gerne flere store campingpladser”