Under navnet DI Venues etablerer Dansk Industri under branchefællesskabet DI Turisme og Oplevelser nu en særlig indsats for arenaer, messe-, konference- og spillesteder.
Målet med nyskabelsen DI Venues er at løfte branchens politiske dagsordener samt styrke virksomhederne gennem sparring og netværk, skriver Dansk Industri, DI, i en pressemeddelelse.
Fælles for alle venues er, at de står med en række udfordringer, som DI skal bidrage til at belyse og løse sammen med aktørerne.
Det kan dreje sig om samarbejde med myndigheder, konkurrencevilkår, større skattepolitiske dagsordener, tiltrækning af events og konferencer, konkurrencevilkår og digitalisering, oplyses det.
Under coronakrisen blev også danske venues hårdt ramt af nedlukninger og restriktioner med forsamlingsforbud. Erhvervet står derfor i en anden situation end for blot et par år siden. Møder bliver digitale, gæster og samarbejdspartnere stiller større krav til social og miljømæssig bæredygtighed, ligesom prisstigninger påvirker internationale turnéer og mange andre forhold på den korte bane.
Samtidig er gæsterne online som aldrig før, og det lægger pres på de fysiske mødesteder, lyder det fra Dansk Industri.
Brug for at stå sammen i venue-branchen
Omdrejningspunktet for DI Venues bliver et såkaldt Advisory Board for Venues med virksomheder fra branchen i Danmark som Royal Arena, Parken Sport & Entertainment, KB Hallen og MesseC.
Desuden er Bellagroup og Messecenter Herning nye medlemsvirksomheder i DI, oplyses det. Det fremgår ikke af pressemeddelelsen om Bellagroup og MCH er blevet ”rigtige” medlemmer eller ”blot” basismedlemmer hos Dansk Industri.
Christian Folden Lund, koncernchef for Bellagroup med blandt andet Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, siger: ”Med DI Venues får vi et stærkt forum, hvor vi kan sparre med hinanden om udfordringer i branchen og inspirere hinanden på forretningsudvikling, bæredygtighed og meget mere. Samtidig vil DI bidrage til at løfte branchens politiske indsats.”
Hos MCH Herning, der tæller MCH Messecenter Herning, MCH Herning Kongrescenter, MCH Arena og Jyske Bank Boxen, ser administrerende direktør Georg Sørensen et stort potentiale i en samlet indsats for de danske venues:
”Vi er en branche, der har kæmpet hårdt de seneste to år med restriktioner og nedlukninger. Perioden med nedlukning er nu afløst af en meget usikker tid med voldsomme energipriser, inflation og ændringer i forbrugeradfærden. Derfor har vi mere end nogensinde før brug for at stå sammen i venue-branchen.”
Store forventninger
Blandt Dansk Industris mange medlemmer er en del i turisme- og oplevelseserhvervet, DI Turisme og Oplevelser.
Dette område favner bredt fra forlystelsesparker, spillesteder, konference- og messecentre, hoteller, rejse- og transportbranchen til biografer og museer samt brancher, som leverer til erhvervet, eksempelvis foodservice, catering og vaskeribranchen. Dansk Industri har omkring 250 medlemmer på denne konto.
Chef for DI Turisme og Oplevelser, Maria Krüger Torp, siger i pressemeddelelsen: ”Dansk Industri glæder os til at arbejde for bedre vilkår for de virksomheder, der samler os på tværs af samfundet om koncerter, konferencer og sportsbegivenheder.
Disse aktører er en stor styrke for dansk erhvervsliv, og derfor giver det rigtig god mening med at samle kræfterne,” siger Maria Krüger Torp.
Relaterede artikler:
Dansk Industri vil have mere turbo på dansk turisme