Dansk luftfartssamarbejde fordobles

Hovedparten af Jet Times ATR-projektgruppe i Stockholm i går, gruppens ledes af Karsten Schack, nr. 2 fra venstre. ATR 72-600 flyet var i dagens anledning lånt af østrigske InterSky.

Hovedparten af Jet Times ATR-projektgruppe i Stockholm i går, gruppens ledes af Karsten Schack, nr. 2 fra venstre. ATR 72-600 flyet var i dagens anledning lånt af østrigske InterSky.

LUFTFART: Samarbejdet mellem SAS og danske Jet Time kan – til en begyndelse – blive dobbelt så stort som bebudet. Frem for 4 fly og 85 medarbejdere, taler parterne nu om op til 8 fly og ca. 150 nye arbejdspladser.

På under en måned er planen for SAS’ samarbejde med Jet Time fordoblet. Til efteråret begynder SAS’ nye partnerskab med Jet Time, der skal operere to ATR72-600 fra København og Stockholm. I starten af april blev det oplyst, at Jet Time til efteråret modtager to fabriksnye ATR72-600 og andre to til næste forår.

Men på en præsentationsflyvning i går mellem København og Stockholm med den støjsvage flymodel, oplyste Jet Times adm. direktør, Klaus Ren, til standby.dk, at SAS har større mål end de oprindeligt planlagte fire nye fly.

”SAS har meddelt, at man muligvis er i markedet for op til yderligere fire ATR 72-fly til næste sommerprogram, ud over de oplyste fire. Det vil i så fald betyde, at Jet Time ikke skal have ca. 85 nye medarbejdere, men 150,” sagde Klaus Ren.

ATR-flyene skal fra København og Stockholm betjene flere af SAS’ føderuter. Hvilke vides endnu ikke.

Jet Times kommende ATR72-600 fly, med plads til 72 passagerer plus en besætning på fire, kommer fra fabrikken i sydfranske Toulouse.

Flyene ejes af Nordic Aviation Capital med hovedkontor i Billund, verdens største ejer af regionale propel- og jetfly. NAC har fly udlejet til over 150 selskaber. Det er endnu ikke afgjort, om Jet Times ATR’er skal flyve i SAS’ bemaling.

Jet Time lettede første gang i 2006 – sidste uge modtog selskabet sin 13. Boeing 737, der tidligere har fløjet for Cimber Sterling. ”Vi har mange nye kontrakter, så det ville ikke overraske mig, hvis vi snart skal kigge efter B737 nr. 14,” sagde Klaus Ren tidligere på måneden.

Præsentationsflyvningen i går med en spritny ATR72-600 blev gennemført med et fly lånt i dagens anledning af østrigske InterSky. Flyet, der endnu ikke har rundet sine første 100 flyvetimer, blev for to uger siden leveret til selskabet med hovedkvarter i østrigske Bregenz, der ligger ud til Bodensee – hvor også Friedrichshafen, InterSky’s hovedlufthavn, ligger. Til gengæld havde Jet Time i går udlånt en B737 til InterSky.

Jet Times ATR-projektgruppe på fem personer skal sammen med SAS klare det praktiske – i spidsen står Karsten Schack. En af Jet Times projektgruppens medlemmer er kaptajn i Jet Time, Karsten Green, tidligere pilot på ATR hos Cimber Sterling. Han sagde i går til standby.dk: ”Jeg har prøvet ATR-simulatoren på ATR’s fabrik i Toulouse – det var som at komme op på en cykel, man kender godt.”