Dansk turismefremstød i Rusland

Da kongehuset 6. september sejlede til Rusland, er turismen for første gang med som selvstændigt spor i et dansk statsbesøg. Med godt 140 millioner indbyggere, en økonomi i hastig vækst og en rejseaktivitet som er spået at nå den tyske indenfor en kort årrække, kunne dansk turisme næppe ønske sig en bedre start som del af en officiel delegation.
”22 personer, der repræsenterer 32 danske turistvirksomheder, er i denne uge for egen regning taget til Rusland for at holde workshops med bl.a. russiske rejsebureauer, der sender russiske turister til Danmark. Rusland er et stort vækstmarked for dansk turisme; alene i årets første otte måneder har vi set en stigning på knap 22 pct. flere russiske ankomster til Danmark.”
Det siger Allan Agerholm, direktør for Crowne Plaza-hotellet i Ørestad, til Stand By fra Moskva. Her er han med i den gruppe, som i dag i Moskva og herefter i Skt. Petersborg fortæller russiske rejsebureauer, hvorfor de skal sende deres gæster til Danmark.
Under overskriften Royal Days in Russia gennemføres to kombinerede B2B- og B2C-events i hhv. Moskva og Skt. Petersborg, hvorunder deltagere får mulighed for både at mødes med lokale russiske businesses/allierede og slutbrugerne.
Blandt de deltagende danske turismevirksomheder på denne uges besøg i Rusland er udover Crowne Plaza også Dansk Kroer & Hoteller, incomingbureauet DMC, Graceland i Randers, kongresbureauet ICS, SAS og VisitAarhus.
”Når man hører om danske erhvervsdelegationer, der tager til udlandet, er det nærmest altid om Danfoss, Grundfos osv. Nu har dansk turisme for første gang koblet sig på et sådan erhvervsfremstød, og jeg er imponeret over, hvor talstærkt vi er repræsenteret, selv om vi selv betaler for rejsen og ikke er en del af det officielle program,” siger Allan Agerholm.
Russiske rejsende placerer sig med et døgnforbrug på små 2.000 kroner i samme købestærke kategori som Kina, Japan og USA. Russiske overnatninger i Danmark er siden 2005 vokset med mere end 50% og nåede i 2010 op på næsten 65.000. I løbet af dette års første fire måneder er Rusland allerede oppe på 26.000 overnatninger og har derved overhalet kometen Kina.
Royal Days in Russia er åben for alle danske turismeaktører. Konceptet bygger på det fortryllende, uforfalskede Danmark og formidler i lyd og billeder fortællingen om den særlige danske sjæl og ånd. Som en del af turismesporet, giver Royal Days in Russia adgang til de mange spændende officielle arrangementer. Og som en særlig treat kan både de danske og russiske deltagere nye Tomas N’evergreens største hits, når Tomas indtager scenen i GUM’s festsat omkring kl. 16:00.
I skrivende stund har 25 deltagere tilmeldt sig Royal Days in Russia, hvorfor turismen nu er den stærkest repræsenterede industri under statsbesøget.
HB

Skrevet af Henrik Baumgarten