Danske Jet Time flyver i Finland

Jet Time begyndte sidste uge på en kontrakt for SAS’ finske selskab, Blue 1, erfarer takeoff.dk

Adm. direktør for det danske flyselskab, Klaus Ren, bekræfter oplysningen og siger:
 ”Vi har i forvejen et godt samarbejde med selve SAS og er derfor glade for at hjælpe SAS’ finske datterselskab. Nogle flyleveringer til Blue 1 er trukket i langdrag, derfor har de i denne tid brug for hjælp fra os og andre flyselskaber. Vi forventer at flyve for Blue 1 til årets udgang – der er flyvninger i Finland og i Europa. Nogle dage beskæftiger Blue 1 en af vores pt. seks Boeing 737’ere, andre gange skal de bruge flere.”
 Klaus Ren har ikke noget bud på, hvor stor omsætningen bliver for Blue 1-flyvningerne. ”Det er en millionkontrakt, men hvad den ender på, ved vi først, når vi er færdige.”

 Kontrakten med Blue 1 er en ACMI-aftale (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance). Det betyder at Jet Time stiller med fly og besætning, står for tekniske vedligehold og at Jet Time har forsikring for flyene.
Kunden, i dette tilfælde Blue 1, betaler bl.a. for catering, flybrændstof, landingsafgifter i lufthavne.

 
I øvrigt kom Jet Time ud af selskabets fjerde regnskabsår, der sluttede 31. august, med et overskud før skat på 7,7 mio. kr. ud af en omsætning på 548 mio. kr. Det var en stigning i omsætningen på 20 % i forhold til forrige regnskabsår.

Overskuddet kunnet have været ca. 10 mio. kr. større – og dermed på omgangshøjde med resultatet for forrige regnskabsår. Nedgangen skyldes de ca. 10 mio. kr., den islandske askesky i april kostede Jet Time.

 
Klaus Ren siger, at salgstallene både den kommende vinter og sommeren 2011 ser fornuftige ud, selskabet forventer på baggrund af indgåede kontrakter, pæn vækst på både top- og bundlinje i 2010/11.

 
Jet Time, der primært flyver charterflyvninger, havde sidste år ca. 500.000 passagerer – og 180-250 ansatte, flest i sommerhalvårets højsæson.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten