Danske piloter flyver klart mindre, end de må

Mens danske piloter fortæller skrækhistorier om, hvordan de falder i søvn i cockpittet på grund af lange arbejdsdage, er luftfartsselskaberne slet ikke i stand til at bruge piloterne i det antal timer, som loven fastsætter som sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

 

Det skriver Jyllands-Posten i dag. ”Vi kan ikke genkende det billede, som piloterne selv tegner,” siger Thorbjørn Ancker i Trafikstyrelsen. I den melder tre ud af fire piloter om en almindelig arbejdsuge på mere end 45 timer.

 

Til gengæld er der masser af arbejdsivrige piloter, når de holder fri. Det glæder direktør Kenneth Larsen i Copenhagen Airtaxi: ”Piloter har rimeligt megen fritid, medmindre du spørger pilotforeningen. Så har de det hårdt,” siger han til bladet. Firmaet driver også flyveskole og rekrutterer instruktører fra flyselskaberne.

 

Hos SAS arbejder piloter i gennemsnit 30 timer om ugen. Flysikkerhedsspecialist i SAS, pilot Peter Granhøj, selv fritidslandmand, siger til bladet, at foreningen aldrig har undersøgt piloternes bijob.

 

”Det er vel generelt for samfundet, at mange har gang i mere end èn ting. Jeg ser det ikke som noget negativt, for det kan jo også virke som afstressning. Det er noget, vi får stukket i hovedet flere gange af flyselskabernes ledelse, men det er blot en måde at fjerne fokus fra det reelle problem,” siger han til bladet i en artikel over to sider om ”Pilotdrømme i cockpittet”.

Skrevet af Redaktionen