Klaus Bondam er nyslået direktør for de to krydstogtnetværk, CruiseCopenhagen og Cruise Baltic, der begge har sekretariat hos Wonderful Copenhagen. PR-foto: Wonderful Copenhagen.

“Danskere skal på mere krydstogt her i vores egen region”

Boykot af Rusland reducerer udenlandske gæster i danske havne. Direktør for CruiseCopenhagen vil have flere danskere. ”At få flere fra Danmark, handler om at afmystificere,” siger Klaus Bondam.

Der er et stort marked for danskere, der kan sejle krydstogter med start og slut i danske havne, for eksempel Københavns Havn.

Det mener Klaus Bondam, nyslået direktør for de to krydstogtnetværk, CruiseCopenhagen og Cruise Baltic, der begge har sekretariat hos Wonderful Copenhagen. CruiseCopenhagen er de 11 samarbejdende danske havne med krydstogtanløb; Cruise Baltic er de 31 østersøhavne (minus Rusland, men med Norge), der tiltrækker udenlandske rederier til østersøregionen.

Regionen er ramt af krigen i Ukraine, der har betydet boykot af Rusland. Dermed er østersøregionens største attraktion for krydstogtgæster, Sankt Petersborg, ude af ligningen. Det giver færre anløb, færre krydstogtgæster og dermed mindre omsætning.

Det største tab i Danmark har Københavns Havn sammenlignet mellem 2019 og i år. Omvendt er der fin fremgang i anløb og krydstogtgæster i blandt andet Skagen, Aarhus og Rønne fra året før pandemien til i år.

Man behøver ikke flyve til Bahamas
For at få kompenseret for de manglende udenlandske krydstogtgæster, vil Klaus Bondam tiltrække flere danske passagerer, der starter og slutter krydstogtet i Danmark. ”Der er heldigvis en enorm udvikling af krydstogtgæster med stigende diversitet, også hos amerikanerne, den største krydstogtgruppe,” siger han til Standby.dk og tilføjer:

”Jeg ser det også som en del af mit job, at få danskerne til at tage mere på krydstogt i vores egen region. Man behøver ikke flyve til Bahamas og tage på krydstogt derfra. Man kan sejler ud af danske havne.”

Klaus Bondam tilføjer, at CruiseCopenhagen ikke til at begynde med har planer for, hvordan der for eksempel via samarbejde med danske krydstogtrejsebureauer skaffes flere danske krydstogtpassagerer. ”En stor del af dette med at få flere danskere til at sejle krydstogter ud af Danmark, handler om at få afmystificeret mange ting omkring krydstogtbranchen,” siger han og fortsætter:

”At fortælle, at det er en meget bred gruppe, der tager på krydstogt. At gøre op med myterne om krydstogt og bæredygtighed, at skibene forurener stadig mindre, at stadig flere krydstogtskibe bruger landstrøm i havnene. Der foregår et kæmpe udviklingsarbejde i branchen og er en enorm vilje til forandring.”

”Krydstogt er billigere end all inclusive-ferierejser”
Klaus Bondam peget også på en øget forståelse fra EU for, hvad krydstogtbranchen bidrager med. ”Ikke kun i forhold til turisme, men også i forhold til at over 90 procent af verdens krydstogtskibe bygges i Europa, det giver arbejdspladser,” siger han.

Klaus Bondam siger også, at ”mange har et billede af, at krydstogt er meget dyrt. Men det er faktisk ofte 25 procent billigere end en all inclusive-ferierejse på et hotelresort, og sejler man på krydstogt fra Danmark, har man sparet flybilletten,” lyder det.

Og så er der udfordringen i krydstogtbranchen med Sankt Petersborg. ”Vi ved ikke, hvad fremtiden bringer. Selv om der kommer en fredsaftale, er min tanke, at det stadig vil tage tid at genopbygge Sankt Petersborg. Mange vil i en årrække have kvababbelser over at rejse til Rusland, her vil man ikke lægge sine penge,” siger Klaus Bondam.

 

Relaterede artikler:

Danske krydstogter mindre ramt i Østersø-regionen

Stort dansk krydstogtrejsebureau øger bemandingen

Krigen giver færre krydstogtskibe i Danmark i 2023