Danskerne er vilde med krydstogt til Nordkap

jacob-kock-plinius

Jacob Kock Plinius.

DET LILLE INTERVIEW: Royal Caribien Cruise er også næste år ene om at have afgange fra København helt op til Nordkalotten – ”Danskerne får mere og mere kendskab til ruter og skibe”, siger landechef for RCCL i Danmark, Jacob Kock Plinius.

Af Ejvind Olesen

Der bliver langsomt flere og flere, som køber krydstogter hos danske rejsebureauer. Og selv om passagererne får mere og mere forstand på at vælge det rigtige til den rigtige pris, er der fortsat stor søgning blandt den halve snes bureauer, som for alvor ved noget et krydstogter. Hvilket skib, hvilken størrelse, hvilken rute?

”Det må være dejligt at sælge en så eftertragtet vare, når man angiveligt er største krydstogtselskab på det danske marked. Også selv om der kommer mere konkurrence til sommer, Jacob?”

”Ja, men vores største udfordring er ikke de andre selskaber, men at vore sejlinger ud af København er meget populære i udlandet. Det presser både pladsen og priserne.”

Er det derfor, priserne er gået op generelt til næste år og især på afgangen til Nordkap op langs den norske kyst til Midnatssolen, hvor I næste år tager 40.000 kr. for en balkonkahyt?

”Lige først den om prisen. Netop nu er det 20.400 kr. for en indvendig dobbeltkahyt og 35.800 i en balkonkahyt for 11 døgn, Og ja, salget til sommer er startet tidligere end andre år. Specielt med afgangen 3. juni til Nordkap, hvor der allerede er solgt godt. Vi er eneste rederi, som sejler hele vejen fra København og op langs Norges kyst. Det har større indvirkning på os, hvordan vore internationale gæster finder København interessant, end hvordan og hvornår de andre sejler. Allerede nu kan jeg sige, at vi kommer til at sejle med fyldte skibe, om der er danskere eller ej.”

Hvad er hittet i 2017 for et dansk publikum hos Jer?

” Middelhavet nogenlunde jævnt fordelt over Barcelona, Rom og andre havne i Italien og Spanien. Netop nu ser vi en stigning til Caribien via Florida, hvortil både SAS og Norwegian flyver. Vi har næste år tilbud på en uge i Caribien, inklusive fly for under 10.000 kr. I flere tilfælde kan det konkurrere vort eget Middelhavs cruise ud af banen.

Hvordan går det med datterselskabet Celebrity, de mere luksusbetonede skibe i rederiet?

”Vi ser utrolig fremgang for Celebrity. Således med ruten gennem Panamakanalen. Alaska er også populær, og det samme er afgange ned om Sydamerikas sydligste punkt. Hittet næste år er Asien, hvor der allerede er solgt langt over forventning. Andelen generelt er 35 procent til Celebrity og 65 procent til Royal.

Vi ved jo godt, et dirigentstokken svinges fra Miami, men hvis du og din danske stab selv kunne bestemme, hvad så?

”Vi vil godt have flere afgange fra skandinaviske havne. Gerne med rute rundt om De britiske Øer. Flere afgange til Nordkap. Nogle af dem, der i dag er mellemstore skibe med op til 4.000 passagerer, så vi også gerne i København. I det mindste et par gange i løbet af sæsonen. Men de er i Fjerne Østen, hvor krydstogtindustrien bare boomer.”