DAT tilpasser flyflåden

DAT Dash 8 OY-RUI-2012-08-18-_O7F2465-ATI-DAPFLYSELSKABER: Danish Air Transport vil sælge sine to Dash 8 – og tilbageleverer på søndag sit enlige MD87-fly. Flere versioner af ATR-flyet udgør hovedparten af flåden hos DAT, der kort før jul lukker sine fire ruter fra Rygge-lufthavnen udenfor Oslo.

”Det går virkelig godt for DAT – vi er i gang med tilpasning af flyflåden. Vi har netop har sat vores to Bombardier Dash 8 til salg og forventer dem solgt om få uger. Det ene bruges på vores ruter fra Rygge, mens det andet flyver på vores rute fra svenske Norrköping til København,” siger adm. direktør for og medejer af Danish Air Transport, Jesper Rungholm, til standby.dk

På København-Norrköping indsættes et andet DAT-fly, mens DAT efter to år på Rygge-lufthavnen den 22. december lukker sine fire ruter til Bergen, København, Stavanger og Trondheim.

Allerede på søndag, 1. december, afleverer DAT et af sine få leasede fly, det ene af de to jetfly, en MD87. Det sker ved at flyve flyet til Stockholm, hvor ejerne overtager det.

DAT’s andet jetfly, en MD83, flyver frem til april for Coca Cola og FIFA verden rundt for at reklamere for næste sommers VM-slutrunde i fodbold i Brasilien. Herefter skal MD83’eren flyve charterflyvninger til Middelhavslande for bl.a. Primo Tours.

”Flyet er på rundturen for Coca Cola og FIFA malet i Coca Colas røde farver, vi beholder nok den røde farve, men fjerner selvfølgelig Coca Colas logo,” siger Jesper Rungholm.

DAT købte sine to Dash 8-fly i 2011, de skulle bruges på norske lufthavne, der nogle gange har meget kort startbane. De var fremstillet i 1986 og 1992.

Men efter DAT købte seks ATR-fly fra Cimber Sterlings konkursbo er de nu sat i stand – derfor har DAT ikke brug for Dash 8-flyene. DAT har udover ATR-flyene også to mindre SAAB 340-fly.

”Dash-flyene var vores dyreste fly. De havde 10 færre sæder end vores mindst ATR-fly. Flere norske flyselskaber vil gerne have Dash-flyene, når de skal konkurrere med det tidligere SAS-selskab, Widerøe,” siger Jesper Rungholm.

DAT flyver i forvejen fra Danmark til den norske olieby Stavanger fra Billund, Esbjerg og Aalborg. Ligeledes betjener DAT på vegne af Norwegian ruten mellem København og Karup. Samtidig har DAT flyvninger i Saudi Arabien og Gabon – snart kommer en rute mellem Bukarest og Moldova.

DAT flyver på dansk indenrigs Bornholmerflyet med op til syv flyvninger på hverdage, men har ikke planer om flere danske indenrigsruter, siger Jesper Rungholm og tilføjer, at DAT årligt omsætter for ca. 500 mio. kr., har 300 medarbejdere og igen forventer overskud i år.