Debat: Royal Caribbean bør sælge på samme vilkår i samme land.

Det skriver talsmanden for krydstogtrederier under Danmarks Rejsebureau Forening.

At et flyselskab eller et rederi sælger direkte på egen hjemmeside samtidig med, at produktet også sælges gennem agenter er velkendt i rejsebranchen. Der er ganske vist indtil videre stort set kun Royal Caribbean, som sælger op til 20 procent af sine danske krydstogter direkte via den nordiske base i Oslo.

Det har til gengæld fået indehaveren af Bella Vista Travel, Jesper Boas Smith, som også er talsmand for krydstogtbureauerne i DRF, til at reagere (foto) ret så kontant. Både den danske salgschef Henrik Bergqvist, RCCL og han har allerede duelleret på takeoff. dk. Og nu kommer bureauerne med en kontant udmelding.

Her er Jesper Boas Smith’s indlæg:

”Det er i mine øjne ”noget uldent” når RCCL i sin dansksprogede annoncering opfordrer kunderne til ”at ringe og booke på et tydeligt anført dansk telefonnummer, der uden kundens viden bliver omstillet til et andet land (Norge), hvorefter rejsen bliver leveret i henhold til norsk lov.

Teoretisk kunne telefonerne jo blive omstillet til USA eller Kenya. Forbrugeren aner reelt ikke hvilken lov der er gældende. Det er vores opfattelse, at dette er informationer, man som forbruger har krav på at få oplyst, allerede i annonceringen, og før man booker.

Vi siger omvendt ikke, at det er ulovligt at levere fra Norge. Det er blot relevant at kunderne er klar over hvilket lands lov der er gældende, og vel også at de er klar over de ikke kan klage til det danske pakkerejseankenævn.

Endelig udelukker en direkte booking i mange tilfælde forbrugerne for at få sikret alle rejsens segmenter (fly, hotel og cruise) i henhold til pakkerejseloven. Dermed kan forbrugeren opnå store tab, hvis fly eller skib bliver forsinket eller annulleret. I de fleste tilfælde henvises kunder til selv at booke fly og hotel. På den måde er de ikke omfattet af pakkerejseloven og hænger selv på udgifterne ved forsinkelser, askeskyer eller lignende.

Når RCCL efter en række faktuelt oplyste telefon numre og hjemmesider, afslutter med ”eller kontakt dit rejsebureau”, er det i mine øjne udelukkende ”et forsøg på at holde ryggen fri i forhold til agenterne.” Og det er jo ikke befordrende, at kunderne så får oplyst en anden og højere pris hos den danske agent, der jo skal følge de danske regler m. moms etc.

I adskillige tilfælde er den pris RCCL oplyser til de danske kunder – både om bord og i anden markedsføring – uden dansk moms, som danske agenter er forpligtet til at betale.

Hos RCCL har man den opfattelse ”at det jo ikke er RCCL skyld, at danskerne skal betale moms, og måske at man ”hjælper forbrugerne” med at spare penge”. Dette er bl.a. hørt fra kunder der har talt med de konsulenter der sælger krydstogter ombord. Det er jo simpelthen illoyal agentpolitik.”

Det er moralsk forkert, når RCCL tilbyder deres cruises til lavere priser og på andre vilkår, end hvad deres agenter har mulighed for. De må vælge om de vil spille på samme boldgade. Det her er som at være gift og bolle ved siden af, og påstå at det er i orden, fordi det ikke er ulovligt. Et minimum er jo at give forbrugerne korrekt information.

RCCL har endda anført, at man i deres markedsføring havde anført et logo med ”RGF” (som de fleste jo forkert troede var Den Danske Rejsegaranti Fond’s logo). Men hvis man tog en lup, kunne man erfare, at det var den norske garantifond, der var tale om. Ydermere anfører man, at agenterne jo tjener penge på moms fradrag. Men da al markedsføring i dag jo er co-up, så drager RCCL jo selv fordel af disse fradrag. 

Rederier der ikke kan forstå, at man er nødt til at spille ”på samme bane”, opnår bare ikke et godt og loyalt samarbejde.
 Det her drejer sig om forretning. Agenter kan jo ikke blot acceptere hvad som helst, blot fordi der er tale om et stort rederi. Min mission er udelukkende at gøre ledelsen hos RCCL klar over, at de bør se at skabe rimelige vilkår for de danske agenter.

 Jeg synes personligt, at RCCL har yderst attraktive produkter og RCCL’s danske ansatte er yderst behagelige og gode mennesker.
Problemet er blot, at RCCL ikke giver deres danske ansatte den fornødne kompetence, og at de derfor ikke selv kan ændre på disse problemstillinger. Jeg tror faktisk Henrik Bergqvist er meget enige med de fleste danske agenter. Men naturligvis er jeg lidt besværlig. Omvendt meget ærlig om hvad jeg og agenterne mener.

Jeg synes også det er ærgerligt, at man sætter et af sine ældste skibe, Vision of The Seas, ind på Danmark med få suiter og balkoner, som så til gengæld er prissat alt for højt. Ydermere får Oslo og Stockholm skibet i skoleferien, mens vi får det uden for. Og så klandrer man os for ikke at sælge nok!”

”Vi tjener kun få hundrede kroner pr. booking på de korte afgange med et ældre skib. Økonomien hænger ikke sammen. Derfor kan vi heller ikke kritisere RCCL for at sælge selv.

De skal bare gøre det til samme pris og på samme vilkår, som de danske agenter er nødt til at følge. Og så skal de informere bedre om at man ikke er beskyttet af den danske pakkerejselov.

 

Skrevet af