Københavns Lufthavn er klassens duks

I årets første halvår steg antallet af passagerer i Københavns Lufthavn 2,4% og omsætningen voksede 11% i forhold til samme periode året før.

Det gav et overskud før skat på 419 mio. kroner – en stigning på næsten 25%. Lufthavnen forventer et overskud på 900 mio. kr. før skat for hele 2005.



Sommeren har været travl i bl.a. lufthavnens sikkerhedskontrol. I gennemsnit undersøgte medarbejderne over 22.500 passagerer om dagen. I juni og juli passerede ca. 1,4 mio. passagerer kontrollen – ca. 10% flere end i de samme to måneder sidste sommer.



Trods travlheden har sikkerhedspersonalet holdt den gennemsnitlige ventetid ved checkstederne nede på et minut og 40 sekunder. I juni måtte 2% af passagererne vente over fem minutter – i juli var dette tal blot 0,5%.



Lufthavnens målsætning er, at 95% af passagererne skal vente under fem minutter ved sikkerhedskontrollen.

Ventetiden er typisk størst morgenen og midt på eftermiddagen, oplyser lufthavnen.



BRUG SIKKERHEDSKONTROLLEN VED 7-ELEVEN

I juni kom åbnede lufthavnens bedste ide i år, en tredje sikkerhedskontrol i arkaden mellem Terminal 3 og Terminal 2 – ved Danmarks største 7-Eleven butik.



Mange passagerer har endnu ikke opdaget denne tredje mulighed, hvor der som regel ikke er ventetid.



HØJ PUNKTLIGHED I KØBENHAVNS LUFTHAVN

Københavns Lufthavn klarer sig også rigtig godt når det gælder punktlighed. Sammenslutningen af europæiske ruteflyselskaber, AEA, præcisionsrapport for årets andet kvartal viser, at næsten hvert femte af foreningens medlemmers fly blev over et kvarter forsinket.

AEA tæller alle de store ruteflyselskaber som Air France, British Airways, Lufthansa, SAS osv.



Forsinkelsesgraden i afrejse er dermed øget et par procent i forhold til samme kvartal i fjor. 2/3 af forsinkelserne skyldes problemer i lufthavnene og manglende plads i luftrummet.



Værst stod det til i London-lufthavnene Gatwick og Heathrow, hvor hvert fjerde fly gennemsnitligt var næsten en halv time forsinket.



Lufthavnene med den bedste on-time afgang var i sidste kvartal Düsseldorf, København, Oslo, Helsinki og Bruxelles.


Skrevet af