Sandra Plesner Weinert, ejer og adm. direktør for Guldsmeden Hotels.

”Deleøkonomien skal reguleres for at fylde 8.000 nye hotelværelser”

Hotelejer og direktør for Guldsmeden-kæden, Sandra Plesner Weinert, vil gerne have politikerne i tale, inden det er for sent, men optimismen fejler ikke noget, heller ikke for flere hoteller i København.

Navnet Guldsmeden er slået fast i hotelverdenen siden etableringen af det første hotel i Aarhus i 1999. Det samme er navnet Sandra Plesner Weinert som medejer og administrerende direktør, der er ugens gæst i 7´eren og nu har 11 hoteller i ind-og udland. Senest det nye flagskib Manon Les Suites i København. Selv er hun uddannet litograf. Var grafiker i LEGO fra 1993 til 1999. Modtog Danish Travel Award for Danmarks bedste hotelkæde i 2017, og fik prisen som Le Prix Madame Commerce de France 2005, og som årets kvindelige virksomhedsejer 2014.

1. I juleperioden genså jeg Livsens Ondskab på TV af Gustav Wied. Han opfandt en figur ”Danmarks gladeste kone” (Bodil Udsen). Hun var fattig og spillede harmonika. Det gælder næppe for dig, men du virker som en rigtig glad sjæl. Passer det? 

”Haha, nej jeg spiller ikke på nogle instrumenter, er tonedøv og fattig føler jeg mig heller ikke. Har skønne mennesker omkring mig og vinkælderen fyldt med lækker økologisk vin, c´est la vie…”

 2. Du kan jo også virke som en skrap moster, når du skoser Hotels.com for overhovedet ikke at interessere sig for at markedsføre deres kunder. ”De er så uendelige ligeglade om det er Dubai eller København, bare de tjener penge”, har du sagt. Hvor går dine grænser? 

”Jamen, det er jo så sandt som det er sagt, og min grænse går lige præcis ved en OTA der suger kraften ud af deres kunder og glemmer at betale skat og moms i Danmark.” 

Vi havde fortjent det
3. Jeg har aldrig set nogen være så begejstret som dig, da du kom på scenen ved uddelingen af Danish Travel Award som bedste danske hotelkæde i 2017. Du fik også aftenens største bifald fra kunder og kollegaer. Vil du gerne være populær, eller drejer det sig blot om, at jeres produkter skal være i top. 

”Ok, hvem vil ikke gerne være populær, det modsatte er da trist.

Og så er det ikke svært at være glad til Danish Travel Awards, altid en skøn fest, og jeg synes faktisk at vi havde fortjent en plads på podiet, så glæden kom helt fra hjertet. Jeg havde måske holdt lidt tilbage med de gyldne dråber hvis jeg havde vidst, at vi skulle på scenen, men heldigvis snublede jeg ikke på vejen, hvilke faktisk lykkedes mig ved sidste Danish Travel Awards. Det var bare på vej til toilettet!” 

4. Den med det bæredygtige går Guldsmedens hoteller meget op i, hvad enten det er aircondition med freon, håndklæder brugt mere end en enkelt gang, flydende sæbe på badeværelset eller økologisk grus uden for hotellet. I er imod freon og aircondition, selv i en varm sommer. Tror du at miljøhensyn betyder lige så meget for kunderne, som jeres ideologiske opfattelse?

”Det håber jeg da, for vi ser vel de samme nyheder, så det er svært ikke at tage miljøet alvorligt. Men i vores daglige drift og kommunikation sidder vi jo ikke med en løftet pegefinger. Vi nyder bare skøn økologisk mad og drikke og har den sjoveste hverdag, hvor selv et par slippers kan få smilet frem.” 

Pengene arbejder i nye projekter
5. Får du og din mand Marc – I siges at være god for over 100 millioner kroner – henvendelser om at sælge hotelkæden – og vil I godt det for det rigtige tilbud? 

”Ja, den første million er tjent for mange år siden, og nej pengene ligger ikke i en Joakim von And-tank. De er ude at arbejde i nye projekter. Vi er stolte af at være en af de få familieejede virksomheder, der er tilbage og kan godt lide det bæredygtige i at kunne overgive virksomheden til børnene.” 

6. Jeres næste hotel åbner i år på Islands Brygge. Er datoen fastsat, og hvad bliver navnet. Skal I have flere, eller stopper det nu? 

”Bryggen er arbejdstitlen og nok også navnet, men vi er ikke helt enige i stuen! Hotellet er godt på vej, men som alle andre hotelbyggerier i København forsinkes det af byggegodkendelser fra kommunen. Men vi håber at være klar til højsæson, og I skal være de første der bliver informeret, for der findes jo ikke noget bedre medie for branchen at løfte vores nyheder i, tak for det. Vi bliver aldrig trætte af at udvikle og drive hoteller, så det stopper vi ikke med – heller ikke i København.” 

Håndbold har skuffet
7. Får du aldrig nervøse rystelser, når du vågner op en morgen og erfarer, at endnu et stort hotelprojekt er på vej i København? 

”Nej, men vi har jo heller ikke set effekten af 8.000 nye værelser i København endnu. Men jeg gik på airbnb i går og tjekkede kommende weekender op for tilgængelighed og priser. Håndbold-weekenderne har ikke givet hotellerne den efterspørgsel, der var forventet, og vi havde set frem til lidt ekstra belægning i en tynd måned.

Men da vi alle har tørre lommesmerter i januar og gerne flytter sammen eller tager på skiferie, så er hver en privat lejlighed i København udlejet, og den udvikling vokser hastigt, der forventes en øgning på cirka 12 procent i 2019.

Vi skal have politikerne i tale og deleøkonomien skal reguleres, ellers kan vi ikke fylde 8.000 nye værelser, skaffe tusindvis af nye jobs og elevpladser, betale vores moms, skatter og afgifter og finde boliger til vores studerende.”