Dem tror vi ikke på

Den forløbne uge har ikke været rig på nyheder fra flyselskaberne. Til gengæld var der to ”kioskbaskere”, som dog kun fandt frem til notespalterne i aviserne. I en enkelt avis dog to til overflod to gange samme dag.

 

Den ene om et af verdens største flyselskaber, American Airlines, som skulle være på vej mod fallit, hvilket et styrtdyk på børserne også kunne tyde på. 40 procent røg der på en enkelt dag af kursen på New York Stock Exchange, men det meste blev dog hentet igen allerede næste dag.

 

Det er før sket, at store amerikanske flyselskaber er røget i betalingsstandsning, Chapter 11, som ikke forhindrer, at deres meget store flyordre fastholdes. American Airlines  ( største partner med British Airways i One World) går ikke fallit.

 

Men der er brug for en hestekur med personale og lønninger, der er hhv. flere og højere end hos konkurrenterne. Samtidig kunne American Airlines notere et underskud på 436 mio. dollar i årets første kvartal.

 

Samme dag kunne Ryanair oplyse, at man vil ind og flyve indenrigs i Skandinavien. Dog ikke i Danmark forstår man. Det er en klog beslutning.

 

Men så i Sverige da, eller i Norge. I Sverige, der er plastret til med indenrigsruter og hård konkurrence. I  Norge, hvor SAS med Widerø og Norwegian slås med næb og klør. Det er ikke et marked Ryanair skal i nærheden af.

 

Derfor siger Michael O`Leary også ”at problemet er, at for mange lufthavne er ejet af staterne, som vil beskytte SAS og tager for mange penge, men det kommer til at ændre sig”.

 

Ryanair er kendt for at oprette nye ruter i en uendelighed, fordi de mister lufthavnens ekstra marketingssupport, når der er gået et år på en nyåbnet rute. En så ustabil partner skal Skandinaviens indenrigsruter nok betakke sig for.

 

Man ser det for sig: Først er år fra Oslo til Stavanger, så et år til Bergen, så et år til Bodø, så til Tromsø osv. Kun fantasien sætter grænser – og følger man EU reglerne kan det ekstra tilskud slet ikke gives, hvis det er en ruter, der beflyves i forvejen. Men der er også mange små bygder med lufthavne i Norge!

Skrevet af Af Ejvind Olesen