Den danske indenrigstrafik falder og falder

Den saltvandsindsprøjtning Venstre er på vej med i dansk indenrigstrafik er hårdt tiltrængt, hvis trafikken ikke skal glide yderligere tilbage. Måned for måned falder passagertallet, og ind imellem skæres en afgang helt væk.

I de tal SAS kom med i juli er tendensen klar. Der var 15,1 procent færre passagerer, og kun en belægning på 66 procent. En tredjedel af sæderne stod altså tomme. I årets første syv måneder har SAS fragtet 10,5 procent færre passagerer end sidste år.

Aalborg, København og Billund lufthavne rapporterer også om fald i indenrigstrafikken, og det samme gælder formentlig både hos Cimber-Sterling og Norwegian, selv om tallene her ikke offentligøres separate.
Det er næppe forkert at gætte på, at ingen selskaber tjener penge på danske indenrigsruter for tiden. Måske lige med undtagelse af Cimber til Bornholm.

For SAS betyder det mindre, fordi passagererne hentes med henblik på rejser videre ud i verden fra København.

En af grundene er givetvis også, at det er lykkedes for både Billund og Aalborg Lufthavne at få flere direkte ruter til udlandet, så især businesspassagerer fra Jylland ikke behøver at tage turen over København, men nu skifter i Amsterdam, Frankfurt, London eller Paris.
På den måde går trafikken både Københavns Lufthavn og SAS ’næse forbi.

 

Skrevet af Ejvind Olesen