Formel 1-løb i Malaysia. (Foto: Morio | CC 3.0)

Der er forskel på biler og cykler

Turisme og sport går ikke altid i spænd. Heller ikke, når det drejer sig om bevillinger og sponsorbeløb med officielle penge til store events og sportsbegivenheder som Tour De France og Formel 1-racerløb.

Jeg har stor respekt for initiativtagere som forhenværende videnskabsminister Helge Sander og direktør Lars Seier Christensen. De lykkes med det meste, men denne gang tabte de til Københavns Kommune. Måske mest fordi København er en cykelby mere end en bilby.

Det kan man lide eller lade være, men der er næppe tvivl om, at turisterhvervet vil have mere ud af Formel 1 end Tour de France, selv om det bliver det omvendte kommunen satser på.

Jeg kender Helge Sander fra vores opvækst i Hernings omegn, selv om han er noget yngre end mig.  Senere fra min tid på Berlingske og Helges tid på Jyllands-Posten. Hans største indsats, inklusive ministertiden, var at han sammen med Harald Nielsen stod fadder til professionel fodbold i Danmark.

Lars Seier Christensen blev sponsor i både håndbold og ishockey i sin tid i Saxo Bank, men han er tilsyneladende også meget begejstret for Formel 1.

De to har de bedste forudsætninger for at åbne døre for at kæmpe arrangement som Formel 1 i København, der i den forløbne uge fik det røde kort fra overborgmester Frank Jensen (S), som ellers er meget interesseret i København som turistby.

Der er ingen tvivl om, at København hellere vil være kendt for cykelløb end for biler, der med 300 kilometer i timen drøner gennem afspærrede gader. Hvor overborgmesteren står, ved jeg faktisk ikke udover, at han altid har været idrættens mand. Men han er ikke diktator, hvilket flere medier synes at mene.

Bilister  skal ikke komme for hurtigt frem
Miljøborgmester Nina Hedager Olsen fra Enhedslisten har den forløbne uge sagt, ”at biler ikke skal komme for hurtigt frem, og at hun har flertal for det synspunkt”. Hun fortsatte i sin trafikredegørelse:

”I en by med trængselsproblemer, burde det ikke være bilister, men effektive transportforme som cyklister, der kommer hurtigst gennem byen.” så er det ikke svært at regne ud, hvad hun satser mest på, når det gælder Tour de France eller Formel 1.

En helt anden opfattelse har chefredaktør Michael Dyrby, som forleden i B.T. i en kommentar skrev: ”Øv Frank – det er for uambitiøst, at du ikke fortsatte kampen for at få Formel 1 til København.”

Jeg kan helt ærligt godt forstå betænkelighederne ved at skulle arrangere tre års Formel 1, sætte en meget stort millionbeløb på spil, afspærre centrale dele af København et par uger før og et par uger efter. Men sandsynligvis meget mere, når kender tempoet hos entreprenører  i vores hovedstad.

Hertil kommer så selve miljøproblemerne med støj og udstødningsgasser. Jeg er også meget i tvivl om, at det er den reklame for byen på tv-stationer over hele verden, som arrangørerne tror på.

Jeg er derimod ikke i tvivl om, at turisterhvervet ville få mere ud af Formel 1 end af Tour de France starten. Der ville komme flere velbeslåede turister til byen. Der ville være mere fyldt op på byens hoteller og restauranter i en længere periode.

København som cykelby
Tour de France  vil få stor lokal opbakning. Det kan man også se på cykelløbet Danmark Rundt, der er et næsten sekunda cykelløb, men alligevel samler stor interesse, når rytterne – langt, langt under Tour de France niveau –farer forbi.

Jeg tror ikke mange tyskere, og svenskere med for den sags skyld, styrter til København for at se starten på et cykelløb, som de næsten i det uendelige kan følge på tv-skærmene i deres hjemlande.

Melodi Grand Prix blev en fiasko for København som tv- propaganda. VM i ishockey blev en kæmpesucces med 550.000 tilskuere i Herning og København (spørg bare hoteller og restauranter) med tv-transmission til 160 lande, og det skal EM i fodbold med fire til seks kampe i 2020 også nok blive.

Til gengæld kan jeg godt se, at der er forskel på at starte Tour de France i København, som kommunen går ind for og har sat penge af til, og så få drøn og udstødning i gaderne med et Formel 1-løb.

Men der er altså også forskel på biler og cykler. Og København vil gerne være kendt rundt om i verden som cykelby, og så er der en betydende del politikere og borgere, som kæmper for en bilfri by. De går i sagens natur ikke ind for Formel 1.

Overborgmester Frank Jensen er i store kredse blevet syndebuk i spørgsmålet om Formel 1. Jeg er ikke sikker på, at han har været modstander hele tiden, men nu er der flertal imod arrangementet.

Og man kunne jo spejde mod Spanien til Madrid og Barcelona, der begge har 80.000 til 90.000 tilskuere, hver gang Real Madrid eller FC Barcelona spiller på hjemmebane. Rigtig mange af dem er udenlandske turister. Her går sport og turismen op i en højere enhed.

Men Helge Sander siger, at han ikke har opgivet at få Formel 1 til Danmark. Kunne det være Herning, han tænker på?