Derfor skal man møde i lufthavnen

DRF har udsendt denne information til sine medlemmer i forbindelse med masseaflysningerne i flytrafikken. Svarene er baseret på de mange spørgsmål, DRF har fået siden flyveforbuddet trådte i kraft torsdag.

 

MØD OP I LUFTHAVNEN
Skal man møde op i lufthavnen selvom medierne rapporterer at ”lufthavnen er lukket indtil videre?”

 
Ja det skal man, med mindre flyselskaberne udtrykkeligt, på skrift, har meddelt at det ikke er nødvendigt.

 

DRF er blevet spurgt mange gange i de seneste dage, om det er nødvendigt at kunderne møder op i lufthavnen for at checke ind til et fly man ved IKKE kommer til at afgå.
Svaret på dette spørgsmål er meget kort, ”ja, det skal kunderne”, med mindre flyselskabet har sagt til kunden eller kundens rejsebureau, at man ikke skal møde op.

Baggrunden for dette krav er, at en flybillet er en kontrakt med et flyselskab om at blive transporteret på visse vilkår, hvoraf et af de vigtigste er, at man møder op rettidigt i lufthavnen. Hvis kunden ikke efterlever dette grundlæggende krav om rettidigt fremmøde, risikerer man, at flyselskabet efterfølgende påstår, at man ikke efterlevede sin aftale, og derfor ikke har ret til at få pengene tilbage/rebooking.
 

EU-FLYSELSKABER SKAL BETALE HOTEL
Skal flyselskaberne dække omkostningerne for rejsende der er strandet i udlandet, fx hotelomkostninger?

Ja, det skal de som udgangspunkt, selvom der er et smuthul for ikke-EU baserede flyselskaber!

 
Mange flyselskaber forsøger i disse timer at slippe for at sørge for deres kunder fx for nødvendige hotelovernatninger, iht. EU’s såkaldte Denied Boarding forordning. Det kan de naturligvis IKKE, hvis der er tale om flyvninger mellem EU-landene eller indenrigs i et EU-land eller flyvninger ud af EU.

Man kan som flyselskab heller ikke slippe for at betale hotelovernatninger udenfor EU hvis der er tale om et 1) EU-registreret flyselskab som skal flyve 2) fra en destination udenfor EU til en destination i EU.

Anderledes stiller det sig med flyselskaber fra ikke-EU lande. Forskellen i reglerne for flyselskaber betyder for flyvninger fra fx Singapore eller New York, at EU-flyselskaber som fx SAS, Lufthansa, Air France eller Virgin Atlantic skal tilbyde deres kunder hotelovernatning, mens ikke-EU flyselskaber som fx Singapore Airlines, Thai, Delta eller Continental Airlines IKKE er underlagt samme krav hvad angår denne del af transporten ind til EU.

 
FLYSELSKABER SKAL OMBOOKE TIL FØRSTE LEDIGE AFGANG
Skal flyselskaberne kun tilbyde rebooking på egne fly?

Nej, de skal tilbyde rebooking på første tilgængelige afgang, hvilket kan være et konkurrerende flyselskab!

 
EU-forordningen om ”Denied Boarding” nævner også reglerne for rebooking, af disse fremgår det klart at et flyselskab SKAL tilbyde en strandet passager rerouting på første tilgængelige afgang, hvilket kan være hos en konkurrent. Det er således ikke i overensstemmelse med forordningen når visse flyselskaber i disse timer meddeler at ”kunden som skulle rejse i dag, kan få plads på samme rute om en uge”!

 
Med mindre der foreligger en umulighed – at alle tænkelige afgange er udsolgt – SKAL flyselskabet tilbyde kunden at blive rebooket til et flyselskab med ledige pladser. Ved afrejse fra ikke EU-lufthavne gælder rerouting-reglerne KUN for EU-registrerede flyselskaber.

 

Skrevet af Redaktionen