Den italienske turismeindustri har fået nok af falske anmeldelser af blandt andet hoteller og restauranter. I den anledning er regeringen kommet med et lovforslag, der skal slå hårdt ned på anmelderne.
De fleste rejsende har på et eller andet tidspunkt gjort brug af anmeldelser af eksempelvis hoteller og restauranter for at finde frem til, hvor der skal soves og spises. Man kan dog tilsyneladende ikke altid være sikker på anmeldelsernes pålidelighed.
I Italien er problemet i hvert fald vokset sig så stort, at landets regering har taget initiativ til at fremlægge et lovudkast for at komme vildledende eller skadelige anmeldelser af landets hoteller, restauranter og turistattraktioner til livs. Det skriver Euronews.
Falske anmeldelser er allerede ulovlige i Italien, men i januar i år blev der altså lagt et lovforslag frem, der skal skærpe reglerne. Lovgivningen skal godkendes af det italienske parlament.
I lovforslaget er det formuleret, at alle, der ønsker at skrive en anmeldelse, skal dokumentere deres besøg på en given hjemmeside – såsom via en kvittering – samt fremvise verificerbart ID.
Et vigtigt skridt
Der lægges desuden op til, at anmeldelser skal skrives inden for 15 dage efter et besøg, og de skal være detaljerede, gennemsigtige og relevante for oplevelsen, lyder det.
Ifølge lovforslaget, der sigter mod at komme både fejlagtige og ondsindede anmeldelser til livs, skal det også være ulovligt for virksomheder at betale eller opfordre folk til at anmelde – såsom at tilbyde kunder gratis produkter i bytte for positive vurderinger i anmeldelserne.
”I dag markerer et vigtigt skridt for beskyttelsen af vores virksomheder. Anmeldelser, som takket være denne ændring i lovgivningen faktisk vil være sandfærdige, er grundlæggende for virksomhedernes succes og for forbrugernes og turisternes tillid,” sagde Daniela Santanché, der er Italiens turistminister, til medierne, da hun introducerede lovgivningen.
Kan påvirke en vis del af omsætningen
Falskt eller manipuleret indhold påvirker mellem seks og 30 procent af omsætningen hos virksomheder i hospitality- og turismesektoren, oplyser det italienske erhvervsministerium. Og en af de virksomheder er hotellet Palazzo di Varignana, der ligger lige uden for Bologna.
”Som mange virksomheder i branchen har vi også stødt på anmeldelser, der ikke afspejler en reel oplevelse eller tydeligvis er påvirket af eksterne faktorer, såsom illoyal konkurrence eller forventninger, der ikke stemmer overens med den tilbudte service,” siger Simona Lollini, der er hotellets indtægtsdirektør.
Som et eksempel har Tripadvisor, der er en af verdens største rejsehjemmesider, via en kombination af blandt andet avanceret teknologi og menneskelig analyse, med succes sikret rejsende mod 2,7 millioner falske anmeldelser i 2024.
Ifølge Euronews vil bøderne for at overtræde reglerne i det nye lovforslag potentielt kunne være skyhøje. Således vil bøderne angiveligt være mellem 5.000 euro og 10 millioner euro, hvilket svarer til mellem 37.300 kroner og 74,6 millioner kroner.
Relaterede artikler:
Populært ferieland vil slå ned på falske anmeldelser

STANDBY.DK Nyt om rejser


