Derfor slap luftfarten fri for miljøafgifter

Både SF og en nystiftet aktivistgruppe forstår ikke, hvorfor flydriften kunne gå fri i regeringens miljøplan. En tilsvarende plan om vækst og arbejdspladser, blandt andet i Københavns Lufthavn, vejede stærkere.

Det måtte jo komme, og det gjorde det. Det kan undre, at flyselskaber og lufthavne fik lov til i ro og fred at se passivt til, mens regeringen fortalte om visioner om el-biler og forbud mod benzin- og dieseldrevne biler om 12 år. At det kunne ske uden aggressive politiske kommentarer og opfølgning i form af debat på sociale medier og i læserbreve.

Det varede også kun et par dage. Så fandt DR ud af at spørge Socialistisk Folkeparti (SF) , og så var den der med et forslag om grøn afgift på flyrejser, som i Sverige og Norge. Det kunne man næsten sige sig selv. Det var også SF, der stod fadder til afgiften i sin tid på 75 kroner på hver enkelt rejse på dansk indenrigsruter, som det tog en borgerlig regering flere år at slippe af med igen.

Og nu skal vi stå model til diverse udregninger om, hvor meget et fly forurener og udstøder CO 2- gasser i forhold til tog og biler. Den fyldestgørende udregning har jeg endnu ikke set, og den findes vel knapt nok. Der er næppe tvivl om, at Pia Olsen Dyhr, formand for SF, vil forsøge at få Socialdemokratiet med på vognen, men det ser ikke ud til at lykkes.

Noget tyder på, at det er et skuffe-forslag fra SF, som ikke har nået at få pillet et forslag om billige færgebilletter til Bornholm ud. Priserne er netop sat kraftigt ned, samtidig med Molslinjens overtagelse af trafikken.

Danmarks største arbejdsplads
Den aktivitetsplan regeringen og Dansk Erhverv har lagt for udviklingen af Københavns Lufthavn og dansk indenrigstrafik, har de hidtil været enige med Socialdemokratiet om. Det er Danmarks største arbejdsplads, vi taler om. Og udbygningen er i fuld gang. Formentlig til stor ærgrelse for både svenskere og nordmænd, der allerede har indført en såkaldt miljøafgift, som reelt er en ren skat.

Noget som ser ud til at flytte trafikken fra vore naboer til danske lufthavne. Hertil kommer forventninger om turiststrømmen til Danmark, som vil lide et knæk i stedet for det modsatte, hvis der indføres afgifter på flybilletter. Det er dyrt nok i forvejen at være turist i Danmark.

Bliv ved jorden
SF får som ventet følgeskab. Først af en aktivistlignende forening, som blev stiftet 28. august i år under navnet ”Bevar jordforbindelsen”, hvis formål indtil regeringens miljøplan blev offentliggjort har været at forsøge at stoppe udbygningen af Københavns Lufthavn.

Undertitlen på foreningens hjemmeside er endda ”Ingen udvidelse af Københavns Lufthavn”. Man kræver stop for igangværende byggeri og arrangerede protestmøde med bannere i lufthavnen i forrige uge.

Samtidig forsøger foreningen med arrangement af protestmøder og løbende informationer at vinde sympati for projektet. Venner af flytrafikken er de i hvert fald ikke. De samarbejder tæt med miljøgruppen Noah. I et læserbrev i går i Berlingske, skrevet af et meget aktiv bestyrelsesmedlem, Peter Alving, hed det blandt andet:

 ”I takt med, at vore nabolande indfører klimaafgifter på flyrejser er Danmark ved at blive et usolidarisk fristed. Lige nu planlægger Københavns Lufthavn at udvide det nuværende passagertal med 38 procent og sikre 40 millioner årlige passagerer”.

Flyvende start
Og Peter Alving slutter: ”Vi må stoppe væksten med CO 2 udslip ved: 1) at indføre klimaskadeafgift på flyrejser og 2) stille udvidelsen af Københavns Lufthavn i bero. Tiden er knap.”

Hvor mange medlemmer den nye forening, som helst vil blive ved jorden, har fået, er ikke helt klart. Men de har lagt ud med en flyvende start.