’Det er bare den rigtige løsning’

DATINDENRIGSLUFTFART: DAT overraskede alt og alle ved at gå ind på Karup sammen med Norwegian. ”Den helt rigtige løsning,” siger DAT`s chef Jesper Rungholm.

”Jeg har længe kigget på en løsning for Karup, men fandt den kun mulig i et samarbejde, og da Norwegian meldte sig klar til det, var den rigtige løsning skabt,” siger Jesper Rungholm til standby.dk.

Hans selskab skal nu flyve med en ATR-72, som kommer på en rigtig arbejdsdag med seks ture frem og tilbage mellem Karup og København. Det er helt afgørende for ruten, at der ikke bliver de lange ventetider, som tre eller fire afgange med for store fly uvægerligt medfører.

Til gengæld er det oplagt at tro på højere billetpriser.

”Det er jeg da ikke sikker på,” siger Jesper Rungholm, ”men det må Norwegian svare på. Vi er ikke i luften meget mere end 10 minutter i forhold til Bornholm, og her har vi da fortsat en del billetter til 295. kr. hver vej. Der er bare så mange andre ting, der kan påvirke prisen, så som lufthavnsafgifter, ventetider og meget andet.”

Der skal kun bruges et enkelt fly til pendulfarten mellem de to lufthavne, men alligevel kan det blive til seks daglige afgange i hver retning.

Indtil vinterfartplanen beflyves ruten om sommeren med en Boeing 737 fra JetTime, men den var allerede placeret i det store program for JetTime i vinter.