Af Ejvind Olesen
Der er overkapacitet af indenrigsfly i Danmark. Eller også er der for få, der bruger flyet. Den vurdering kan enhver med bare en anelse kendskab til luftfart hurtigt gøre.
En sådan situation kan kun føre til enten reduktion af flyflåden eller højere priser. Det behøver man ikke at være Sherlock Homes – eller Ole Egholm – for at finde ud af. Spørgsmålet er blot, hvor længe man vil pine hinanden. Alle taber penge på danske indenrigsruter i øjeblikket. Vinderne er passagererne så længe det varer.
Netop nu gælder det om at nyde det, for tiden er kort. I den forløbne uge meldte Norwegian fra (med sommerfartplanen til og med oktober) i Karup. Det var ventet og ville være sket for længe siden, hvis ikke der har været usikkerhed om Cimber Sterlings beståen.
Man kan altså ikke flyve med store Boeing 737 med 185 pladser flere gange om dagen fra Karup til København samtidig med at konkurrenten, Cimber, flyver en halv snes returflyvninger med langt mindre og økonomiske ATR-fly. Og Cimber flyver jo vel at mærke også for SAS, som selv har givet op med de store jetfly og i stedet valgt at samarbejde med Cimber.
Vestjyderne har fortjent at få de samme chancer som folk i Sønderjylland og Nordjylland, men priserne de sidste par år på ruten har været helt uvirkelige. I mange tilfælde billigere end toget.
Fra november er det sket. Der er kun Cimber (med SAS i baghånden) på ruten og helt naturligt med stigende billetpriser til følge, men forhåbentligt med lige så mange returflyvninger.
Til gengæld har den urimelige fra rød blok bebudede miljøafgift (skat) ingen betydning i den forbindelse. Norwegian’s tilbagetog ville være sket i alle tilfælde.
Nu melder så Norwegian, at man vil sætte en ekstra afgang (nr. seks) ind på Aalborg, som i forvejen næsten har en luftbro til København. Tre operatører har mangedoblet trafikken til priser, hvor de heller ikke tjener penge.
Det er urovækkende for de brave og initiativrige folk i Nordjylland, at Norwegian har meldt, at de dropper ruten fra Aalborg til London. I det mindste var det dog et plus for gamle Sterling, at man kunne bruge et fly mellem København og Aalborg og ind i mellem at sende det videre til London. Nu skal den ekstra afgang hos Norwegian også leve helt af dansk indenrigstrafik.
En 75 kr. afgift vil gøre det hele meget værre, her har nordjyske socialdemokrater sat hælene i. På prisværdig vis har de allerede talt partitoppen i mod. Lad os se om det hjælper.
Cimber i nyt regi sidder nu på Rønne, Billund og Karup. Deler med SAS på Tirstrup og er med i sammenskudsgildet på Aalborg. Vi nærmer os et monopol – indtil videre med Aalborg som undtagelsen.
Spørgsmålet er om Danmark magter at være andet og mere i luften. Formentlig ikke.