På de mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er, oplyser Codan/Alm. Brand Group. Fremsendt pressefoto fra London via Codan/Alm. Brand Group.

Det vil danskerne vide inden efterårsferien i udlandet

Efter en turbulent sommer hos fly- og lufthavnsselskaber er mange bekymret for udlandsrejsen i efterårsferien. ”Bagageforsinkelser har førstepladsen blandt bekymringerne,” siger skadedirektør.

Danskerne har mange spørgsmål i forbindelse med udlandsrejser i efterårsferien.

Hos Alm. Brand Group har der været ekstraordinært travlt i det sidste halve år, hvor markant flere kunder har henvendt sig om rejser. I en pressemeddelelse siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, der er en del af Alm. Brand Group:

”Telefonerne har glødet siden maj. På vores mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er for, hvordan de er stillet, hvis noget går galt på rejsen.”

Det er de rekordhøje antal bagageforsinkelser i de europæiske lufthavne i sommerferien, der har fået flere danskere til at bekymre sig om udlandsrejsen i efterårsferien, oplyses det.

”I de sidste mange år har det typisk været spørgsmål om, hvordan man er stillet som kunde ved sygdom på rejsen, men nu har bagageforsinkelser taget førstepladsen blandt bekymringerne,” siger Henrik Bundgaard.

Flere anmeldelser af bagageforsinkelse
Alm. Brand Group har fået 46 procent flere anmeldelser af bagageforsinkelse i sommeren i år sammenlignet med samme periode i 2019, året før coronakrisen.

”Der er ingen tvivl om, at kundernes oplevelse med bagageforsinkelse, flyselskabernes strejker og flyaflysninger fra sommerferien stadig er helt frisk i hukommelsen,” siger skadesdirektøren og fortsætter:

”Vi dækker som udgangspunkt bagageforsinkelsen, hvis man har indboforsikring i Codan. Hvis man rejser med betydningsfulde genstande, så hav dem med i håndbagagen.”

Udover baggageforsinkelser og spørgsmål om sygdom under rejsen, oplever Alm. Brand Group, at flyaflysninger, -strejker og -konkurs fylder i henvendelserne fra kunderne.

”Hvis man som kunde oplever flyaflysninger, forsinkelser eller bøvl med bagage på grund af strejker, er det selve fly- eller rejseselskabet, der skal rettes henvendelse til. Ved konkurs kan Rejsegarantifonden hjælpe i nogle tilfælde. Ved sygdom skal man tage fat i sit forsikringsselskab,” siger Henrik Bundgaard.

Det spørges der om
Alm. Brand Group giver disse eksempler på, hvad kunderne primært ringer og spørger om:

Hvordan er jeg stillet, hvis min bagage er forsinket? Hvor mange timer, skal der gå før min forsikring træder i kraft? Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver syg undervejs? Kan jeg få hjemtransport? Hvordan er jeg stillet, hvis mit fly bliver forsinket eller aflyst? Er jeg dækket af forsikringen?

Alm. Brand Group opfordrer rejsekunder til inden afrejse at undersøge, om ens rejseforsikring dækker på den valgte destination.

”Undersøg hvilke begrænsninger, rejseforsikringen har, hvis man rejser til et land med for eksempel høj corona-smitte og mange restriktioner, der begrænser råderum og muligheder. Vær også opmærksom på, om man har afbestillingsforsikring og hvordan det dækker, lyder det.

 

Relaterede artikler:

Forsikringsselskab: Dyrt at komme for sent til flyet

Rejsebranchen har ”mange leverandørproblemer”

Specialistselskaber ikke med i test af rejseforsikring