Tjek flere gange frem mod afrejsen, hvad flyselskabet eller rejseselskabets anbefalinger er for fremmøde inden afgang. Og overhold dem, opfordrer forsikringsselskabet If. Pressefoto.

Forsikringsselskab: Dyrt at komme for sent til flyet

Danskere skal beregne god til sikkerhedskontrol og checkin i lufthavnene. Forsikringsselskab advarer om, at man selv kan stå med regningen for en rejse, man ikke kom afsted på.

Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser forsikringsselskabet If i en pressemeddelelse.

Tidsoptimister og folk, der forventer, at lufthavnsprocedurerne er som før pandemien, kan få problemer, hvis de skal ud at rejse den kommende tid, for eksempel her i påskeferien.

I sidste ende kan de risikere at måtte betale for en rejse, de alligevel ikke kom afsted på, siger If.

Trods urolighederne i verden, er rejselysten blandt danskerne meget stor. Rejsebureauerne melder om travlhed, og danskerne har også travlt med at tjekke gyldigheden af deres rejseforsikring, som for manges vedkommende har været i bero de sidste par år. Samtidig er det tydeligt på brugen af afbestillingsforsikringerne, at coronavirus stadig er skyld i, at mange må aflyse planlagt ferie i sidste øjeblik.

Mangel på personale i sikkerhedskontrollen
Produktchef for blandt andet rejseforsikring hos If, Eva Lindberg Vibe, siger i pressemeddelelsen:

”Vi modtager mange opkald fra kunder, som må aflyse på grund af corona. Samtidig oplever vi, at flere og flere kontakter os, fordi de blev forsinket til deres flyafgang og slet ikke kom afsted på deres rejse. I mange tilfælde af den enkle årsag, at de havde sat for lidt tid af til at nå gennem lufthavnskontrollerne.”

I sådanne tilfælde er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for den rejse, han eller hun aldrig kom afsted på.

”At møde frem i lufthavnen efter samme tidsplan som før pandemien er både risikobetonet og urealistisk. Dels er mange lidt ude af træning i forhold til procedurerne før afrejse, dels er der markant mangel på personale i sikkerhedskontrollen, hvilket skaber meget lange køer. Oven i det hele er der så rigtig mange, der skal ud at rejse lige nu,” siger Eva Lindberg Vibe.

Rejseforsikringen kan i nogle tilfælde hjælpe kunderne til erstatning, hvis de er ramt af forsinkelse, men ikke i alle tilfælde.

”Hvis kunden har afsat rigeligt tid i forhold til hvad fly- eller rejseselskab anbefaler, og i forhold til hvad man skal kunne forvente i den aktuelle pandemi-situation, så hjælper vi, hvis der alligevel går noget galt.

Er der tale om uforudsete hændelser, som kunden ikke kunne vide noget om, får man dækket rejsens pris. Men ofte må man jo tage hjem igen – og gå glip af den planlagte rejse eller ferie,” siger produktchefen.

Tips til flyrejsende
If har en række tips til de flyrejsende:

  • Beregn ekstra god tid i øjeblikket. Det er bedre at nå en ekstra kop kaffe på den rigtige side af sikkerhedskontrollen, end at stå med regningen for en rejse, man ikke kom afsted på.
  • Tjek flere dage i forvejen om der fortsat er testkrav eller kræves særlige dokumenter til rejsedestination. Hav gerne papirer med i både print og elektronisk.
  • Er det muligt, så foretag checkin online hjemmefra.
  • Skal du parkere i lufthavnen, så sørg for at bestille p-plads på forhånd.

Relaterede artikler:

Raskmeldte er for hurtige til at booke ny ferie

Rejsebureauforeninger kan ikke genkende Gouda-tal

Vi har fået flere rejsebureaukunder