Foræring til Alitalias konkurenter i Danmark

Det var ellers meningen at Alitalia fra sommerprogrammet ville omlægge sit daglige fly til København fra Milano til Rom. Men i stedet lukker Skyteam-medlemmet i Norden – og stopper med at flyve til Stockholm og København. De skandinaviske ruter er led i nedskæring hos Alitalia, hvor 15 destinationer lukkes – bl.a. Dakar, Bombay, Delhi, Shanghai og Krakow.







”Alitalia tager 15 brændstoftunge MD 80’ere ud af produktion – det går bl.a. ud over ruterne til København og Stockholm,” siger selskabets nordiske chef, Klaus Henriksen, til Take Off. Han fik beskeden i sidste uge og har opsagt medarbejderne i København og Stockholm samt informeret store samarbejdspartnere.







Flere danske rejsebureauer med trafik på Italien havde lugtet lunten, og lagt deres trafik over til bl.a. italienske Air One samt Sterling. Air One, der flyver i partnerskab til Rom med SAS, har kun en daglig flyvning til København – mens Sterling fra sommerprogrammet tonser frem i Italien og bl.a. åbner på Napoli, Trieste og Sardinien.







”Selv om vi fra sommerkøreplanen overflytter det daglige fly fra Milano-København til Rom-København, er der ingen lukkeplaner i Danmark. Det er aldrig gået så godt,” sagde Klaus Henriksen i november til Take Off.

Men nu lukker Alitalia alligevel på Skandinavien.







”Nyheden var et stort chok, jeg er ikke kommet mig over det. Vi er over budget i Skandinavien,” sagde Klaus Henriksen søndag til Take Off. Han har været 22 år i Alitalia og er stadig ansat.







”Nu skal jeg lukke – og stiller mig så til disposition. Måske beholder Alitalia mig i Skandinavien, selv om man ikke flyver til en destination, kan det betale sig at have en agent, måske tilbyder Alitalia mig anden destination – eller vore veje skilles. Jeg ved det ikke,” siger han.







Alitalia har før droppet København. Fra 1998-2003 havde Alitalia ikke hele tiden egne fly, men fløj bl.a. med et italiensk flyselskab.







Når Alitalia trækker sig ud af Københavns Lufthavn, betjener endnu et EU-lands flyselskab ikke København. Det er senest sket for græske Olympic og Luxair fra Luxembourg.







”Jeg har fået rigtig mange reaktioner på lukningen efter nyheden kom ud i fredags. Alle synes det er en forkert beslutning – også mig. Men ruterne til Skandinavien er lange og dermed dyre i brændstof. Og Alitalia har jo i forvejen store omkostninger,” siger Klaus Henriksen.







HB


Skrevet af