DFDS sejler mod nye succeser

stb-forside-nov_dec-2016SKIBSFART: End ikke Brexit kan ryste DFDS, som efter kvartalsregnskab i går fortsat regner med driftsresultat for hele året på 2,6 milliarder kr. DFDS koncernchef er månedens gæst i Stand By/TGG, som nu er på vej til abonnenterne.

Gik det dog blot for flere af vore store internationale firmaer i transportsektoren, som det gør for 150-årige DFDS, der i går kom med kvartalsregnskab. Tredje kvartal blev det bedste nogensinde. Selv ikke et valutatab pga. Brexit med omkring 15 pct. kan få skibene til at gynge.

Driftsoverskuddet blev 972 mio. kr. mod 843 sidste år. Overskuddet før skat blev på 732 mio. kr. mod 595 mio. kr. sidste år. Det samlede driftsresultat forventes for hele året at udvise et plus på op til 2,6 milliarder kr.

”Vi har haft forbedringer over en bred kam,” siger DFDS koncerndirektør, Niels Smedegaard.

DFDS har mistet passagerer over Den engelske Kanal pga. Brexit, men det kan også give nye muligheder.

”Vi aner jo ikke, hvad der sker, når briterne forlader EU. Nu om dage står og falder man ikke med taxfree tilstande, men det er da vigtigt, at vi har Norge uden for EU på ruten fra København,” siger han til den nye udgave af Stand By.

Fragten er langt største i rederiet, men passagertrafikken udgør 90 procent på ruterne på de fire skibe København – Oslo og Amsterdam – Newcastle.

Totalt er omsætningen 80 pct. gods og 20 pct. passagerer i rederiet. Det svagere pund har sammen med frygten for terror i Frankrig og balladen i den franske havneby Calais kostet 75 mio. kr. på bundlinjen på kanaloverfarten Calais og Dover, som DFDS også sidder på.

Det er det samme for konkurrenterne og betyder ikke meget på det ventede årsresultat, men skræmte alligevel nogle aktionærer så DFDS, helt mod logikken faldt med 0,5 procent på Børsen i København i går.

Men hvad sker der i fremtiden? Hvordan skal de mange penge anvendes til nye investeringer? Skal København – Oslo fortsætte? Er der fremtid i kasinodrift om bord? Hvordan med samarbejdet med rejsebranchen og bureauerne? Truer lavprisflyselskaberne?

Alt dette og meget andet svarer Niels Smedegaard på i et stort interview i den nye udgave af Stand By/TTG, som er på vej ud.