Direkte fly med mellemlanding

Årsagen er, at flyene har skullet tanke brændstof på grund at særlig stærk modvind over Nordatlanten, skriver Wall Street Journal.

 

United Continentals strategi virker når der er svag vind og tillader flyselskabet at benytte billigere fly med mindre personale til flere europæiske byer, som ikke har passagergrundlag til større fly, men ved at udnytte sine Boeing 757 næsten til grænsen af deres ca. 4.000 sømils rækkevidde, er der problemer når modvinden bliver stærk.

 

I december oplyste United, at selskabets 169-sæders 757’ere måtte stoppe 43 gange for optankning ud af de ca. 1.100 flyvninger vestpå. året før var de tale om 12 uplanlagte optankninger undervejs.

 

Det resulterer i forsinkelser, så passagererne ikke kan nå deres videre forbindelser og derfor skal serviceres med hotelovernatning, mad og i nogle tilfælde økonomisk kompensation.

 

Mellemlandingerne foregår typisk i Gander eller Goose Bay, men nogle af flyene har måttet mellemlande i Island, Irland eller forskellige alternative lufthavne i USA.

 

I de første otte dage af januar har flyselskabet måttet mellemlande for at tanke op 14 gange på seks forskellige ruter. Fire gange på ruten  Stuttgart-Newark fire gange på Paris-Washington ruten og to gange på hver af ruterne Stockholm-Newark og Barcelona-Newark.

 

USAirways som bruger Boeing 757 mellem Philadelphia og visse eurpæiske destinationer har måttet omdirigere fire ud af 112 transatlantiske flyvninger på grund af modvind. Det var tale om tre fly fra Amsterdam og et fra Bruxelles, som måtte tanke op i Bangor, Maine.

 

American Airlines oglyser, at man har haft nogle få mellemlandinger med sine Boeing 757, mens Delta Air Lines ikke har haft tilfælde i december og januar.

Skrevet af Flemming Juul