Dom presser bookingmaskiner til bedre aftalevilkår

Hotel-1.jpgHOTELLER: Efter en principiel dom fra Tyskland mod bookingmaskines krav om priser på hotelværelser håber den danske hotelbranches arbejdsgiverforening, at der nu kommer samme krav i Danmark mod de udskældte bookingmaskiner.

”Efter dommen fra Tyskland er vi nu i ny dialog med Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Danmark samt de såkaldte OTA’er, Online Travel Agents, i Danmark om at OTA’erne skal reducere deres aftalevilkår med hotellerne i Danmark og rette ind efter den tyske afgørelse. Vi er ikke i tvivl om, at det er en principiel afgørelse,” siger Horestas adm. direktør, Katia Knipschildt Østergaard, til standby.dk

Horesta er ude efter at få sænket den pris, OTA’er som booking.com og hotels.com, opkræver fra hoteller i Danmark for at booke et værelse – derimod skal OTA’ernes konkurrencevilkår begrænses. Det gælder bl.a. om, at OTA’erne ikke mere kan kræve, at de priser, de har fra hotellerne, ikke kan sænkes af hotellerne.

Med afgørelsen griber de tyske myndigheder i første omgang ind over for online-rejsebureauet HRS. Booking.com og Expedia står næst for i køen, varsler myndighederne.

Indgrebet handler om, at OTA’erne stiller krav i kontrakterne med hotellerne, som kan skade den frie konkurrence og dermed ramme forbrugerne. Mange af online-rejsebureauerne kræver, at hotellerne ikke må tilbyde værelserne til lavere priser end OTA’erne. Det gør det vanskeligt for hotellerne at tilbyde lavere priser f.eks. i kampagneperioder eller ved ledig kapacitet på dagen.

HRS har fået klar besked fra de tyske myndigheder om, at denne praksis skal ophøre senest fra 1. marts. I Danmark vækker afgørelsen i Tyskland stor tilfredshed hos Horesta, hvis formand, Jens Zimmer Christensen, siger:

”Det er en meget interessant afgørelse og måske første skridt på vejen mod et opgør med OTA’ernes dominerende stilling. OTA’erne er i dag en afgørende markedsføringskanal. Men det er vigtigt, at der bliver grebet ind, når den frie konkurrence bliver sat ud af spillet,” siger han. Horesta vil nu tage den tyske afgørelse med til de danske konkurrencemyndigheder, som organisationen er i dialog med.

”De danske myndigheder vil efter vores opfattelse med den principielle afgørelse fra Tyskland kunne kræve, at OTA’erne opgiver deres ulovlige krav i kontrakterne med hotellerne, ligesom det er sket i Tyskland. Problemet skal dog løses internationalt. Derfor har vi fokus på klausulerne med vores europæiske hotelorganisation, HOTREC,” siger Jens Zimmer Christensen til epn.dk

OTA’erne kræver op mod 30 pct. af prisen for et hotelværelse.

Ifølge en Horesta-undersøgelse kommer over 20 pct. af hotelbookingerne fra onlinerejsebureauerne – men der er stor forskel fra hotel til hotel og for landsdelene. Der er også forskel på, hvor meget hotellerne betaler til OTA for et booket værelse.