REJSEBUREAUER: Et rejsebureau er blot formidler mellem flyselskab og passager – og hæfter ikke, hvis flyselskabet krakker. Det afgjorde tre dommere fra byretten i Roskilde i går – sagsøgeren vil appellere til landsretten.
”Vi havde ikke forventet at få medhold i byretten, men håbede da på den kendelse, dommerne kom frem til. Omvendt har Forbrugerklagenævnet afsagt kendelser, der gik imod rejsebureauerne i sager om refundering af prisen for flybilletter ved konkurser hos flyselskaber.” Det sagde adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i går til standby.dk
Fordi denne sag – om et rejsebureau skal refundere prisen på en flybillet, hvis flyselskabet krakker inden rejsen gennemføres – er meget principiel, havde DRF ønsket sagen ført i landsretten frem for byretten. Men landsretten afviste dette – i stedet satte byretten i Roskilde tre dommere på sagen. ”Så det er en avanceret byretsdom, vi har fået,” siger Lars Thykier.
Torsdagens dom fra byretten i Roskilde sikrer danske rejsebureauer de samme konkurrencevilkår som bureauer i størstedelen af Europa, noterer DRF og tilføjer, at dommen har betydning for rejsebranchens eksistensgrundlag.
Sagen omhandler det såkaldte agentforbehold, som et rejsebureau kan påberåbe sig ved salg af kun flybilletter, der ikke indgår i en pakkerejse. Med et sådant forbehold er bureauet blot formidler af flybilletten, men har ikke ansvar for, om flyvningen gennemføres eller om flyselskabet går konkurs. Kunden kan med andre ord ikke efter et flyselskabs konkurs kræve erstatning fra rejsebureauet, hvis det har et agentforbehold.
”Danske rejsebureauer har nu rettens ord for, at agentforbeholdet er gyldigt, og at bureauerne dermed ikke er ansvarlige for flyselskabers konkurser. Det ville også have været helt urimeligt, eftersom et rejsebureau ikke har indflydelse på, om selve transporten sker,” siger Lars Thykier og tilføjer:
”Var dommen faldet anderledes ud, ville det have været en bombe under rejsebranchen med meget vidtrækkende konsekvenser, og derfor er det positivt, at en så principiel sag blev afgjort med enstemmighed blandt de tre dommere.”
Dommen cementerer samtidig, noterer DRF’s direktør, at der er behov for at skabe bedre forbrugerbeskyttelse mod flykonkurser. Den nuværende ordning, loven om Rejsegarantifonden, giver ikke forbrugeren nogen reel beskyttelse ved flyrejser.
”Vi håber, at dommen får danske politikere til at tage affære og sørge for, at den revision af loven om Rejsegarantifonden, som nu er i gang, hurtigst muligt medfører, at der bliver indført en beskyttelse af forbrugeren ved køb af flybilletter. Dette kan lettest gøres ved at indføre et fast beløb på ca. fem kr. pr. flybillet, der sælges med afrejse fra Danmark,” siger Lars Thykier.
Sagen, som blev afgjort i går, var rejst af en kunde, Martin Velin, der var utilfreds med, at onlinerejsebureauet GoLeif ikke ville erstatte hans billetter, da Cimber Sterling gik konkurs i 2012.
Af retsudskriften fra retten i Roskilde fremgår det, at rejsebureauet ikke er at betragte som direkte sælger af flyselskabernes billetter, men udelukkende skal betragtes som formidler, skriver TV2.dk
Retten i Roskilde lægger vægt på, at GoLeif ikke har nogen indflydelse på eller ansvar for, at et flyselskab går konkurs. Derfor kan bureauet ikke forfølges. Dommen har også betydning for 800 lignende sager, som Forbrugerklagernævnet har liggende, men den kan også få betydning for fremtidige afgørelser.
”Det er ikke nogen ubetydelig sag. Hvert år går flyselskaber konkurs,” siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet og tilføjer: ”Det er et område, hvor der er god grund til, at forbrugerne er ordentligt sikret.”
Forbruger Europa og Konkurrencestyrelsen har tidligere slået fast, at rejsebureauerne skal hjælpe deres kunder med at finde andre flybilletter, hvis et flyselskab går konkurs.
Goleif.dk oplyser på sin hjemmeside under rejsevilkår, at man kan tilkøbe en konkursforsikring, hvis flyselskabet skulle gå konkurs.
TV 2 Nyhederne oplyste i aftes, at sagsøgeren Martin Velin, ville søge om tilladelse til at få sagen prøvet ved landsretten.