DRF advarer mod fortsat tab af udenlandske turister

2019/08/defaultmain.jpgTURISME: Danmark skal forstærke sin indsats for at vende tabet af turister – det seneste tiår har Danmark i snit årligt mistet 0,7 pct. udenlandske besøgende. Dansk turisme er den tredjestørste indtjener af fremmed valuta.

Turismen er big business – også i Danmark. Sidste år, siger tal fra Danmarks Statistik, var der 44,7 mio. overnatninger i Danmark, heraf stod udenlandske gæster, ferie- som forretningsrejsende, for 22 mio. Den danske turistbranche indtjente i 2012 samlet 82,4 milliarder kr., heraf kom 34 milliarder fra udenlandske besøgende.

Men Danmark mister udenlandske besøgende – bl.a. fordi Danmark er for dyrt i forhold til andre europæiske lande.

Ved Dansk Luftfarts årsmøde i går i det genåbnede Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, i debatindlæg bl.a.:
”Vi mister bl.a. besøgende fra vores fem største markeder, der udgør 2/3 af de besøgende – Tyskland, Norge, Sverige, Holland og Storbritannien.

Uden for København brokker de sig over, at hovedstaden markedsføres som Danmarks største trækplaster – men det er altså her, de fleste udenlandske overnatninger er. København er Danmarks kendteste varemærke i udlandet. Region Hovedstaden tiltrækker 30 pct. af de udenlandske besøg i Danmark, Region Syddanmark har 23 pct., Region Midtjylland 21 pct., Region Nordjylland 13 pct., mens de sidste 12 pct. er hos Region Sjælland.”

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er turismeerhvervet tredjestørste indtjener af fremmed valuta – kun overgået af ”transport” og ”næringsmidler” – efter turisme kommer ”elektriske maskiner” og ”rå jordolie.”

Mens Danmark for ti år siden havde 23,8 mio. udenlandske overnatninger, var tallet sidste år faldet til 22 mio. Det skyldes bl.a. det danske prisniveau, som ifølge Eurostat er 42 pct. over gennemsnitspriserne i EU-landene.

”Danmark er for dyrt – fortsætter dette fald med ca. 0,7 pct. færre årlige udenlandske overnatninger har vi i år 2030 mistet yderligere fire mio. overnatninger og er nede på 18 mio.,” sagde Lars Thykier.

På plussiden tiltrækker Danmark formuende rejsende, for hvem prisen ikke betyder noget. Der er stigning i erhvervsturisme på MICE-området samt lavbudget-rejsende, som f.eks. overnatter på herberger.

”Men Danmark taber ”middelklasserejsende” – derfor skal vi arbejde med øge vores synlighed på udenlandske markeder,” sagde Lars Thykier og fortsatte:

”Der er lovændring på vej, som vil gøre det nemmere at få visum til Danmark fra f.eks. BRIK-landene – Brasilien, Rusland, Indien og Kina, der dog kun udgør én procent af vores besøgende. Men det er trist at se uenighed på dette område mellem ministerierne – og når Danmark opkræver højere pris for visum end andre Schengen-lande, kan det også få potentielle udenlandske besøgende til at fravælge os.

Danmark skal arbejde med en bedre tilgængelighed med bl.a. flere flyruter, stærkere infrastruktur og grøn vækst – og så kan jeg ikke forstå, hvorfor Danmark som et af meget få europæiske lande ikke er medlem af FN’s turismeorganisation, UNWTO – United Nations World Tourism Organization.”