DRF betænkelig overfor konsulentvirksomheder

2019/08/defaultmain.jpgREJSELIV: Mange europæiske flyselskaber er ikke gode til at oplyse passagererne om deres ret til kompensation ved f.eks. flyaflysninger. Det har fået flere såkaldte konsulentvirksomheder til at skyde op – de vil også gerne samarbejde med rejsebureauer. DRF stiller sig tvivlende.

Danmarks Rejsebureau Forening har netop skrevet til sine medlemmer, efter flere medlemmer har oplyst, at de er blevet kontaktet af ”såkaldte konsulentvirksomheder, der vil være behjælpelige med at håndtere klager over forordning 260/2004 (denied boarding/nægtet ombordstigning).”

DRF er indtil videre bekendt med disse virksomheder: airhelp.dk, flyforsinkelse.dk og passagerrettigheder.dk, hedder det fra DRF som tilføjer:

”Kendetegnende for disse virksomheder er, at de tilbyder at håndtere anmodningen om kompensation efter forordning 261/2004 på vegne af passageren. Umiddelbart en gratis ydelse for passageren, med mindre det lykkes konsulentvirksomheden at få udbetalt kompensationsbeløb fra flyselskabet, hvor man i så fald opkræver 25 pct. af den udbetalte kompensation.”

Skrivelsen til DRF’s medlemmer fortsætter: ”Seneste skridt er, at konsulentvirksomhederne nu henvender sig direkte til rejsebureauer og foreslår forretningsordninger, hvor bureauerne tilbydes en form for henvisningskommission af udbetalte kompensationer.”

DRF opfordrer medlemmerne til at kontakte sekretariatet ang. de mulige juridiske risici, ”der måtte være forbundet med at indgå i et sådant samarbejde. Der er flere forhold, I bør overveje, før I indgår en sådan aftale,” lyder det.

Det er DRF’s vurdering, at konsulentvirksomhederne via deres hjemmesider og markedsføring giver passageren et alt for optimistisk indtryk af, hvornår denne måtte være berettiget til økonomisk kompensation. Det vil kunne føre til en overtrædelse af markedsføringsloven.

”Konsulentvirksomhederne retter direkte henvendelse til rejsebureauer med materiale, der giver udtryk for at være en lukrativ forretningsmodel. Det er ikke tilfældet. Et rejsebureau er ikke ansvarligt efter EU-forordningen om nægtet ombordstigning, da den kun regulerer forholdet mellem passager og flyselskab. Rejsebureauet har en rådgivningsforpligtelse over for sin kunde, og DRF har siden reglerne trådte i kraft i 2005 udbudt undervisning i reglerne,” skriver DRF til sine medlemmer.

SAS blev i sidste uges udgave af DR’s forbrugerprogram Kontant kritiseret for i årevis at have tilbageholdt informationer til passager om deres rettigheder ved f.eks. nægtet ombordstigning – herunder at de har krav på kompensation på 250 og 600 euro, hvis deres fly er mere end tre timer forsinket.

”Information om kompensations-rettigheder har SAS bevidst udeladt i sin pjece om flypassagerers rettigheder. En pjece som selskabet ifølge loven skal uddele til alle, der bliver berørt af en aflysning eller en lang forsinkelse”, oplyste Kontant.