DRF fortsat dybt uenig med Air France og KLM

Danmarks Rejsebureau Forening køber ikke forklaringen, Air France og KLM’s chef i Danmark, Vincent Audesseau, kom med i fredags på Take Offs hjemmeside om de to store flyselskabets ageren under askekrisen i april i år.

 

Udtalelserne har fået DRF’s adm. direktør, Lars Thykier (foto), til igen at skrive til Vincent Audesseau samt chefen for Air France og KLM i Norden, Welmer Blom, i Stockholm.
Her beder Lars Thykier på ny om det lovede ”official statement” fra Air France og KLM på deres optræden under askekrisen. Ifølge DRF var de to store flyselskaber de første og nogle af de værste til at svigte deres omsorgspligt overfor passagererne i henhold til EU’s regulativ 261/04. En sådan redegørelse har DRF gentagne gange rykket Air France og KLM for. De har lovet en sådan – men den er endnu ikke kommet.

 

Chef for Air France og KLM i Danmark, Vincent Audusseau, tog i sidste uge for første gang officielt til genmæle mod kritikken fra DRF af deres ageren under askekrisen. Vincent Audusseau afviste kritikken fra DRF og sagde bl.a. til Take Off:
 
”SAS gjorde noget ekstra for sine passagerer. Men det er helt forkert, når DRF peger fingre af Air France og KLM som de værste til at svigte sine passagerer. Hverken Air France eller KLM er blevet sagsøgt for at svigte … DRF har travlt med at jagte os i denne sag.”

 
I sin seneste henvendelse til Air France og KLM, udløst af fredagens artikel i Take Off, gentager Lars Thykier, at de to flyselskaber afviste al hjælp til sine passagerer under askekrisen, herunder at refundere passagerernes udgifter.
Lars Thykier afviser også, at kun SAS gjorde en ekstra indsats for sine passagerer – også andre flyselskaber overholdt EU-reglerne.
Han afviser samtidig, at det er brugbart argument, at Air France og KLM endnu ikke er sagsøgt som følge af sin ageren. Det argument er “nonsens,” skriver Lars Thykier til Air France KLM-cheferne – eftersom klargøringen til et evt. søgsmål tager mindst ni måneder.

 

Skrevet af redaktionen