DRF kritiserer Iceland Express

”Vores tidligere ledelse lavede en masse fejl, da vi åbnede den rute. Og det betaler vi for nu,” siger Heimir Már Pétursson, public relations-direktør hos Iceland Express til Politiken.

 

Et ukendt antal passagerer har fået deres rejser aflyst. Iceland Express vil ikke ud med, hvor mange danskere der enten må forsøge at få deres penge retur eller skal ombookes til et andet flyselskab, fordi deres New York-rejse blev aflyst. Kilder i flybranchen vurderer, at det er drejer sig om cirka 1.000 danskere.

 

Jurist i Forbrugerrådet, Mads Mølgaard Braüner, siger til avisen:

”Det er meget kritisk og en kedelig metode, de anvender. Iceland Express kunne have kommet med en udtalelse om lukningen og give retningslinjer til passagererne om, hvordan det vil foregå.”

 

Sagen kompliceres af, at Iceland Express slet ikke er noget flyselskab, men en rejsearrangør.

 

”Der er tale om et pseudo-flyselskab, som løber fra de forpligtelser, vi andre ser som indlysende for et flyselskab, og samtidig står passagererne i et tomrum. Lovgiverne har ikke taget højde for et scenarie som dette,” siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

 

Læs mere om sagen på Politiken.dk

 

Iceland Express havde hyret det engelske charterflyselskab Astraeus Airlines til at gennemføre flyvningerne til bl.a. New York. Men flyselskabet krakkede sidste måned.
Astraeus var ejet af islandske Eignarhaldsfelagid Fengur HF, der også ejer Iceland Express. Eignarhaldsfelagid Fengur kontrolleres af Palmi Haraldsson, han stod i spidsen for Sterling Airlines, da det danske selskab gik konkurs i oktober 2008.

Skrevet af redaktionen