DRF-kursus om skærpet markedsføringslov

TURISME: Markedsføringsloven er blevet opdateret for at beskytte forbrugerne mod vildledende og aggressiv markedsføring – ligesom reglerne for markedsføring på sociale medier er skærpet. Det informerer Danmarks Rejsebureau Forening om på et medlemsmøde næste måned.

Danmarks Rejsebureau Forening vil på kursus 26. september gennemgå de nye regler efter ændringen af markedsføringsloven, der i foråret blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.

DRF henviser i sit nyhedsbrev til hvad erhvervsminister Brian Mikkelsen sagde om ændringen: ”Markedsføringsloven har stor betydning for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Loven beskytter forbrugerne mod vildledning og aggressiv markedsføring, og samtidig understøtter loven fair konkurrence mellem virksomhederne til gavn for markedet og forbrugerne.”

Videre hed det fra erhvervsministeren: ”Den nye lov er mere overskuelig og understøtter gode og ensartede forbrugerforhold. Den nye lov sikrer, at virksomhederne lettes for unødvendige byrder og at Danmark er på linje med EU.”

DRF noterer, at den nye markedsføringslov indebærer en række forbedringer, bl.a. klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder, når markedsføring sker på internettet og sociale medier som Facebook, Twitter og via bloggere.

Virksomhederne får med lovændringen øget mulighed for at sende emailreklamer – forudsat forbrugeren har accepteret det.

De nye regler betyder bl.a. nye og bedre muligheder for at markedsføre produkter, mere lempelige regler mod uanmodet markedsføring (spam), mulighed for at markedsføre ’egne tilsvarende produkter’ når forbrugeren anvender virksomhedens hjemmeside, og så er kravene til prisoplysninger i annoncer ændret.

Reglerne for markedsføring på sociale medier er blevet skærpet, ligesom der er særlige forhold man skal kende som virksomhed, hvis man indgår samarbejde med bloggere, instagrammere eller andre ’influencers’, lyder det fra DRF.

x

Læs Også

Rejsebureau satser stort på Adriaterhavet

Adriaterhavskysten er for alvor på vej ind i danskernes bevidsthed, og det har fået Apollo til at skrue op for charterrejser til Kroatien, Albanien og Montenegro.

Profil Rejser får Costa Rica på programmet

Profil Rejser ønsker at få en andel af de omkring 6.000 danskere, der årligt besøger Costa Rica og sælger nu rejser til det mellemamerikanske land.

Rejs med Viktors Farmor til mumier i Peru

Rejsebureauet Viktors Farmor har strikket en Peru-rundrejse sammen, og på 18 oplevelsesrige dage får man flere store oplevelser.

Forbrugerne kommer til at betale

TURISME: De gebyrer, der er blevet fjernet fra visse typer kreditkort, skal hentes et andet sted. Og det bliver hos forbrugerne. Det mener i hvert fald, direktør Jesper Schou fra Billetkontoret.

2018 bliver et skelsættende år for rejseindustrien

DEBAT: Direktør Ole Mortensen fra rejserådgivningsvirksomheden AMM Consulting giver et bud på branchens udfordringer i 2018 samt anvisninger til, hvordan man som virksomhed kommer igennem året.

Hellere en julerejse end gaver

Omkring 25.000 danskere har i år fravalgt den hjemlige jul og tager i stedet på charterferie – flest til Gran Canaria og Tenerife, hvor meteorologerne lover sol og temperaturer omkring 18-20 grader i alle juledagene.