DRF-kursus om skærpet markedsføringslov

TURISME: Markedsføringsloven er blevet opdateret for at beskytte forbrugerne mod vildledende og aggressiv markedsføring – ligesom reglerne for markedsføring på sociale medier er skærpet. Det informerer Danmarks Rejsebureau Forening om på et medlemsmøde næste måned.

Danmarks Rejsebureau Forening vil på kursus 26. september gennemgå de nye regler efter ændringen af markedsføringsloven, der i foråret blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.

DRF henviser i sit nyhedsbrev til hvad erhvervsminister Brian Mikkelsen sagde om ændringen: ”Markedsføringsloven har stor betydning for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Loven beskytter forbrugerne mod vildledning og aggressiv markedsføring, og samtidig understøtter loven fair konkurrence mellem virksomhederne til gavn for markedet og forbrugerne.”

Videre hed det fra erhvervsministeren: ”Den nye lov er mere overskuelig og understøtter gode og ensartede forbrugerforhold. Den nye lov sikrer, at virksomhederne lettes for unødvendige byrder og at Danmark er på linje med EU.”

DRF noterer, at den nye markedsføringslov indebærer en række forbedringer, bl.a. klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder, når markedsføring sker på internettet og sociale medier som Facebook, Twitter og via bloggere.

Virksomhederne får med lovændringen øget mulighed for at sende emailreklamer – forudsat forbrugeren har accepteret det.

De nye regler betyder bl.a. nye og bedre muligheder for at markedsføre produkter, mere lempelige regler mod uanmodet markedsføring (spam), mulighed for at markedsføre ’egne tilsvarende produkter’ når forbrugeren anvender virksomhedens hjemmeside, og så er kravene til prisoplysninger i annoncer ændret.

Reglerne for markedsføring på sociale medier er blevet skærpet, ligesom der er særlige forhold man skal kende som virksomhed, hvis man indgår samarbejde med bloggere, instagrammere eller andre ’influencers’, lyder det fra DRF.