DRF og RiD uenige om børnesex

Uenigheden handler om den bedste måde at bekæmpe sexturismen på. DRF gik i januar med på Red Barnets kampagne, som går bredt ud mod fænomenet, som kan ske overalt. RiD har afvist kampagnen, ‘fordi den ikke er målrettet nok’.

 

 ”Kampagnen var den forkerte måde at tackle problemet på”, siger daværende formand for RiD, Jan Vendelbo. Han er direktør i Spies, hvor man sammen med flere charterselskaber går ind i en international underskriftindsamling, der er arrangeret af ECPAT, som kæmper for at få børn ud af sexindustrien.

Hos DRF tror man ikke på den indsats. Her siger direktør Lars Thykier, at det er en let måde at komme omkring problemet på. Kampagnen koster ingenting og ændrer ikke ved rejsebureauernes ansvar.

Han mener, der er brugt omkring en halv million kroner på at skabe opmærksomhed om problemet, og han tror, at pengene lige nu er bedst brugt på holdningsbearbejdning.

Skrevet af Flemming Juul