DRF: Rejsegarantifondsloven skal ændres

Cimber Sterlings konkurs er tredje gang i år, at et større europæisk flyselskab krakker, og tusindvis af danskere mister deres rejse og penge, fordi de står uden en konkursforsikring. I januar krakkede Spanair fra Star Alliance, måneden efter ungarske Malev fra Oneworld.
 
”Rejsegarantifondsloven skal sikre de danske forbrugere mod et rejsebureaus konkurs. Så det cementerer akut behov for at ændre loven, når forbrugerne atter lades i stikken,” siger Lars Thykier (foto), adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

 

Han understregede søndag overfor takeoff.dk, at ferierejsende, der har købt en ren flybillet – flight only – hos rejsebureauet og har fravalgt konkursforsikringen, ikke kan få deres penge igen fra rejsebureauet.
”Det er vi klar til en retssag om,” sagde han.

 

Med den nuværende lovgivning er over en tredjedel af de flyselskaber, der flyver ud og ind af Danmark, ikke omfattet af rejsegarantifondsordningen. Og det er ikke holdbart, mener Lars Thykier:

 

”Dels skaber det usikkerhed om, hvornår og hvorvidt forbrugerne kan få deres penge tilbage. Samtidig skaber det ulige konkurrencevilkår, når ikke alle flyselskaber på det danske marked, er underlagt samme regler,” siger han.

 

For to år siden blev loven ændret, så forbrugerne skulle have mulighed for at sikre sig mod flyselskabers konkurs. Ændringen kom efter Sterlings krak i oktober 2008.
Men forbrugerne skal selv købe dækningen og er dermed ikke automatisk dækket, som det er tilfældet med pakkerejser. Desuden tilbydes kun ferierejsende denne dækning. Og endelig er det kun udbydere af flybilletter, der er etableret i Danmark, der skal udbyde den, sammenfatter DRF.

 

”Hverken forbrugerne eller erhvervslivet kan være tjent med den nuværende ordning. Selv i de situationer, hvor et selskab er omfattet reglerne, forudsætter det stadig, at forbrugerne skal tage et aktivt valg og tilkøbe dækningen for at kunne få kompensation, hvis flyselskabet går konkurs,” siger Lars Thykier og tilføjer:

 

”Derfor foreslog DRF allerede under lovgivningsarbejdet for et par år siden, at ordningen blev gjort obligatorisk og gældende for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Konkret kan det gøres ved at lægge et mindre beløb på f.eks. fem kr. pr. billet. Dermed sikrer man, at alle danske rejsende ikke pludseligt står og har mistet deres ferie, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af den nuværende ordning. Så problemet kan hurtigt løses.”

 

Fakta fra DRF til hjælp for forbrugerne
Sådan er du stillet, hvis…
Du har købt en pakkerejse, men endnu ikke er rejst:

 

Skulle du være fløjet med Cimber Sterling, som en del af en pakkerejse, er du dækket af dit rejsebureau.

 

Du har købt en pakkerejse og er allerede i udlandet med en Cimber Sterling-billet hjem. Rejsebureauet skal sørge for en ny hjemrejse til dig. Kontakt dit rejsebureau.

 

Du har købt billetten på Cimber Sterlings hjemmeside med et internationalt kreditkort som f.eks. Mastercard (ikke dankort). Kontakt din bank, som kan søge at få dækket tabet. Alternativt kan du kontakte Pengeinstitutankenævnet.

 

Du har købt en konkursdækning i tilkøb til flybillet. Du kan få erstatning – henvend dig til Cimber Sterling eller Rejsegarantifonden.

 

Du overvejer at købe en flybillet i nærmeste fremtid. Sørg for at tilkøbe en konkursforsikring og husk på, at det kun er udbydere af flybilletter, der er etableret i Danmark, der skal udbyde den.

Skrevet af Henrik Baumgarten