TURISME: ”Forbrugerne skal ikke tro, alle viste priser på nettet er de endelige,” siger direktør for Danmarks Rejsebureau Forening. EU-undersøgelse viste forleden, at to ud af tre bookingsider ikke viser den reelle pris fra starten af bookingen.
”Det er ikke kun et problem for private forbrugere, men også for virksomheder, som jo vildledes til at tro, at de kan købe deres rejseydelser billigere på en hjemmeside. Mange tror fejlagtigt, at de altid kan købe deres rejser billigere på nettet. Men de finder ud af, at den pris, de så på bookingmaskinens startside, f.eks. er steget f.eks. 30-40 pct. når de når frem til at skulle betale.”
Det siger Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk.
”Vi skal som branche gøre mere for at informere forbrugerne om, at ikke alle priser, der markedsføres på nettet, nødvendigvis er den endelig pris. Det er et super relevant emne, især fordi danske rejsebureauer jo altid oplyser totalpriser til deres kunder” siger DRF’s direktør.
To ud af tre bookingsider i rejsebranchen giver forbrugerne vildledende informationer og viser ikke den reelle pris fra starten af bookingen, viser ny EU-undersøgelse.
Den er foretaget for EU-Kommissionen af CPC, The European Consumer Protection Cooperation. CPC har nærstuderet 352 online rejsebookingsider samt hjemmesider, der hævder at sammenligne priser.
En ud af tre hjemmesider viste fra starten ikke den endelige slutpris, en ud af fire hjemmesider oplyste ukorrekt, at deres ”tilbud” kun omfattede et begrænset antal flysæder eller hotelværelser osv.
Af de 352 undersøgte hjemmesider havde 235 ukorrekte salgsinformationer, oplyser EU.
EU-undersøgelsen oplyser ikke, hvilke hjemmesider der snyder på vægten – men medlemslandene vil nu kontakte de tvivlsomme hjemmesider og muligvis sagsøge dem, hvis de ikke retter ind og viser fuld åbenhed.
”Vi vil nu prøve at få belyst, hvilke hjemmesider, der er med i analysen. De fleste danske hjemmesider er forhåbentlig gode nok, men vi vil gerne vide hvilke sider, der har priser, der ikke holder, og især vil vi gerne vide om der er nogle danske sider blandt de, der snyder forbrugerne,” siger Lars Thykier.