Driftproblem for SAS hjemmeside

Svenske ’Pingdom’s globale webovervågningstjeneste viser, at flyselskabernes web-sites er ’nede’ i gennemsnit 44 timer årligt. Det er betydeligt mere end de gennemsnitlige web-sites på internettet (35 timer).

 

Afbrydelserne hindrer tidskritisk og vigtig information og transaktioner for kunder, investorer og partnere. Af de 42 undersøgte selskaber havde KLM mindst ’nedetid’, mindre end en halv time i løbet af den undersøgte fire måneders periode, mens det dårligste selskab, JetBlue, var ’nede’ mere end tre døgn. SAS var tredjedårligst med en ’nedetid’ på to døgn og fem timer.

 

­”Der er tale om store virksomheder, som leverer vigtig service over nettet til kunder spredt over forskellige tidszoner. Find din rejse, book den, betal den, check in og få information om ændringar – i tide. Alligevel har  flere af dem tusinder af afbrydelser på kvartalsbasis. Det er helt utænkeligt, at afbrydelserne ikke gør at virksomheder som SAS og Lufthansa, eller for den sags skyld Ryanair, mister kunder”, siger Pingdoms web-analytiker Peter Alguacil.

 

”Vi overvåger ’oppetiden’ for 35.000 sites og servere rundt om i verden og vi mener, at 99,8% ’oppetid’ er et absolut minimum her. Det nås af virksomheder med langt mindre ressourcer end flyselskaber, og alligevel mislykkes det for 62% af flyselskaberne”.

 

42 store flyselskaber er målt mellem 19. november 2008 og 19. marts 2009. KLM var bedst med en ’oppetid’ på 99,99% fulgt af United med 99,98%. Andre omkring 99,90% var Japan Airlines, Frontier, Virgin Blue, Open Skies, Skynet Asia, British Airways, ANA Sky, Air France, NWA, Eva Air och American Airlines.

 

26 selskaber nåede ikke minimumgrænsen på 99,8% ’oppetid’ og havde mange kortere afbrydelser. Sidst på listen ligger Ryanair (nummer 18), Easyjet (30), Lufthansa (37), SAS (40) og til sidst JetBlue, med 97,37% ’oppetid’. På årsbasis betyder det at sitet er ’nede’ næsten ti døgn.

 

For SAS måltes flysas.com, men sas.se, sas.dk og sas.no viser samme mønster.

Skrevet af Flemming Juul