Dubai Business Events, DBE, emiratets officielle møde- og kongresbureau, fik sidste år kontrakter om frem mod 2029 at afvikle 349 internationale business events. PR-foto: Dubai Business Events.

Dubai tiltrækker 349 nye business events

Til afvikling til og med 2029 underskrev markedsføringsorganisationen Dubai Business Events sidste år kontrakter om værtskab for 349 business events – en vækst på 49 pct. i forhold til 2022.

Dubai Business Events, DBE, emiratets officielle møde- og kongresbureau, havde også i 2023 et godt år når der skulle tiltrækkes nye MICE-events (Meetings, Incentives, Conferences og Events) til Dubai.

I øvrigt stod danske Steen Jakobsen i 10 år indtil sidste år i spidsen for DBE – han skiftede for at blive økonomidirektør, CFO, og indtræde i direktionen i den danske biotekvirksomhed Tetra Pharm Technologies.

Men DBE havde trods sit farvel til Steen Jakobsen et godt 2023, hedder det i en pressemeddelelse. De 349 business events med samlet skønsmæssigt 191.000 deltagere, man sidste år fik kontrakt på, holdes frem mod 2029. Væksten er en stigning på 49 procent sammenholdt med 2022, oplyses det – dermed scorer DBE højere end i årene før pandemien, oplyses det.

Den seneste rekord i vundne business events var i 2019, året før pandemien, hvor der blev indgået 295 aftaler.

En af regionens største MICE-aktører
Dubai arbejder blandt andet energisk for at tiltrække internationale MICE-events og dermed fortsætte med at positionere sig som en af Mellemøstens største spillere på også dette område.

”Business events fortsætter med at være et vigtigt forretningsområde for Dubais økonomiske udvikling. Vi har ambitiøse planer om at fortsætte denne vækstrejse – og arbejder derfor tæt sammen med alle stakeholders i Dubai, fra hoteller til event-arrangører, flyselskaber og så videre for at tiltrække de største events,” lyder det fra DBE.

Flere af Dubais vundne kongresser og så videre har op mod 10.000 deltagere.

For at komme i kontakt med arrangører af store MICE-events, deltager DBE blandt andet i mødekongresser verden over som IMEX Frankfurt, IMEX America og IBTM World. Ligeledes har DBE et program, hvor man kan invitere arrangører til Dubai for at vise planlæggerne, hvad emiratet kan byde på.

København: “Vi vinder ikke internationale kongresser med rådhuspandekager”
Netop området om at tiltrække internationale kongresser til i dette tilfælde København, blev også debatteret sidste uge på Dansk Erhvervs turismeårsdag. Dansk Erhverv havde indbudt fem administrerende direktører for 68 danske hoteller med 18.000 værelser, svarende til næsten hvert tredje hotelværelse i Danmark.

En af dem var Christian Folden Lund fra Bellagroup (Bella Center – der på hotelsiden driver Copenhagen Marriott Hotel, AC Hotel by Marriott Bella Sky Copenhagen samt Crowne Plaza Copenhagen Towers). Han sagde i et indlæg: ”Erhvervsturismen er lidt overset. Det er super, at de danske overnatningstal stiger, men det er altså primært fordi tyskerne bor i feriehusene, og de har mad med hjemmefra.”

Men turismeværdien af en erhvervsturist er tre gange højere. Det ville være klogt at bruge flere ressourcer på at tiltrække erhvervsturisme, sagde Bella Center-direktøren og fortsatte:

”De store internationale møder og kongresser tiltrækkes i dag ligesom store sportsevents: man køber dem for penge. Vi kan sige, at i Københavns Lufthavn sørger vi for ankomstskranker og kongressens deltagere kan få pandekager på Rådhuset. Men arrangørerne ender altid med at sige, ”det lyder godt, men hvad med euros eller dollars?”

For man skal købe disse events, sagde Christian Folden Lund og tilføjede: ”København har en fantastisk styrkeposition, vi har masser af hotelværelser, der er sikkert i København, der er madscenen – men vi skal finde vores ben, for ellers får vi færre store kongresser. Det mangler vi en erkendelse af.”

 

Relaterede artikler:

“Vi vinder ikke kongresser med rådhuspandekager”

Stort rejsebureau lukker dansk MICE-afdeling

Dubai fordobler antal vundne business-events